بارزانی به پنتاگون رشوه داد

  • ۴ سال قبل

رشوه دادن به یک سیاستمدار بد است. رشوه دادن به همه سیاستمداران بدتر است. وزارت دادگستری آمریکا در مورد گروهی از شرکت‌ها در اقلیم کردستان تحقیق می‌کند که به نظر می‌رسد مرتکب تخلف دوم شده‌اند تا انحصار قراردادهای انرژی پنتاگون به ارزش صدها میلیون دلار را تامین کنند.

یک بررسی مشخص کرد که چگونه شرکت‌های کرد و آمریکایی از رشوه دادن به شرکت های مرتبط با اتحادیه میهنی کردستان به عنوان یکی از دو حزب عمده اقلیم  استفاده کردند تا بر فروش سوخت به نظامیان آمریکا و قیمت‌های تورمی مسلط باشند. اما گروه‌های همسو با اتحادیه میهنی تنها گروه‌هایی نیستند که در فروش این سوخت‌های آمریکایی پول خروج می‌کنند. یک شبکه فساد مرکب از پارتی و یکتی فعال است.

تعدادی شرکت دیگر نیز انبوه مواد سوختی با پارتی به رهبری خانواده بارزانی مورد حمایت آمریکا را مرتبط می‌سازد. بارزانی میلیادر را پادشاه غیررسمی کردستان می‌نامند. در حالی که میزان ثروت بارزانی بسیار زیاد است، منبع آن ساده است: پول نفت کردستان و صنعت گاز و معاملاتی مانند خرید سوخت توسط پنتاگون.

ارتباطات سیاسی و افزایش قیمت نفت در این معاملات پنتاگون، توجه نهادهای اجرای قانون در آمریکا از جمله نهادهای فدرال از وزارت دادگستری و بخش تحقیقات جنایی وزارت دفاع را جلب کرده که فساد احتمالی را بررسی می‌کنند. منابع می‌گویند ردپای معاملات میلیارد دلاری و پرداخت رشوه به عوامل داخل پنتاگون را نشان می‌دهد.

یافتن موضوع پرداخت رشوه توسط بارزانی کاری سخت خواهد بود. در سیستم مالی شرکت‌های آمریکایی و شعبه‌های آن اثبات این مسئله کار سختی خواهد بود. همین امر سبب شده تا آمریکا مورد توجه اولیگارشی‌ها و دیکتاتورها قرار گیرد که آن را محلی مناسب برای نگهداری پول کثیف می‌بینند.

در عین حال، آمریکا از طریق ابزار خصوصی خود با سیاستمداران کرد وارد فساد مالی می‌شود. دولت آمریکا صدها دلار به شبه‌نظامیان کُرد داده تا این پیشمرگه‌ها علیه داعش بجنگند.

نیروهای امنیتی کرد به صورت منظم معترضان به فساد را مورد شرب و شتم قرار داده و ربوده و کشته‌اند. حتی آنها یک نماینده مجلس به نام شمس الدین را در سال 2017 ربودند در حالی که به عنوان روزنامه‌نگار اعتراضات را پوشش می‌داد. همان سلاح‌هایی که ائتلاف جهانی به پیشمرگه داد، علیه معترضان مورد استفاده قرار گرفت. خیلی  از فعالان کرد می‌پرسند: چرا آمریکا از این اربابان مافیایی نفت حمایت می‌کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب