باباجان: مسئله کُرد را حل خواهیم کرد

  • ۴ سال قبل

علی باباجان، معاون نخست‌‎وزیر سابق ترکیه احمد داود اوغلو، امروز در مراسم رسمی افتتاح حزب جدید خود به نام «حزب دموکراسی و پیشرفت» سخنرانی مفصلی ارائه کرد. علی باباجان که از عضویت حزب عدالت و توسعه رجب طیب اردوغان خارج شده و از سیاست‌های اردوغان انتقاد می‌کند، به مسائل مختلف در ترکیه از جمله مسئله کردی اشاره کرد.

وی گفت: «این مسئله سابقه طولانی دارد و باعث زیان‌های شدید در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و حقوق بشر شده است. با این که این مسئله ابعاد مختلف دارد، اما با اجرای حقوق شهروندان کُرد در زمینه حقوق، آزادی و برابری مرتبط است».

این مقام حزبی ترکیه افزود: «همزمان با آموزش خوب به زبان ترکی، ما درخواست‌ها برای آموزش زبان مادری، به رسمیت شناختن تفاوت‌های فرهنگی به عنوان یک اصل حقوق بشری و نیازهای آموزشی را ضروری می‌دانیم».

علی باباجان می‌گوید با اقلیم کردستان نیز روابط خوبی برقرار خواهند کرد و گفت «تمامیت ارضی عراق، قوی بودن حکومت مرکزی، امنیت و ثبات منطقه، اساس روابط ما با اقلیم کردستان و عراق خواهد بود».

لازم به توضیح است رجب طیب اردوغان نیز با شعارهایی حتی رادیکال‌تر از شعارهای علی باباجان در مورد کردها به میدان آمد و با رای کردها از مراحل حساس سیاسی و انتخاباتی، عبور کرد اما اکنون با کردها علنا دشمنی می‌کند. ترکیه در دوران نخست وزیری احمد داود اوغلو و معاونت علی باباجان شاهد سرکوب شدید کردها بود. جنگ خندق‌ها در شهرهای کردنشین میان دولت ترکیه و گروه پ.ک.ک در زمان اردوغان رخ داد. همچنین علیرغم برخی دستاوردهای موقتی دولت اردوغان در مورد کردها و احترام به حقوق آنها، همچنان قانون اساسی ترکیه، تنها قومیت و نژاد این کشور را «تُرک» توصیف می‌کند و وجود کردها را به رسمیت نشناخته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب