نیروهای دموکراتیک کُرد سوریه (قسد) علاوه بر بازداشت مخالفان خود، اقدام به ربایش، شکنجه، قتل، ارعاب و تعقیب آنها می‌کنند و شاید تازه‌ترین این اقدامات سربازگیری اجباری نوجوانان و افراد کم سن و سال از میان ساکنین مناطق تحت تسلط خود باشد.

در همین رابطه، منابع آگاه به العربی الجدید گفتند: قسد هفته گذشته در مناطق مختلف استان حسکه تنها بیش از یک‌هزار نوجوان و جوان کُرد سوری را با هدف خدمت سربازی اجباری بازداشت کرده که اغلب آنها از میان دانش‌آموزان و دانشجویان بوده است و عملیات بازداشت و سربازگیری شامل همه قومیت‌ها و طیف‌ها در مناطق تحت سیطره قسد می‌شود.

این منابع افزودند: عملیات بازداشت از طریق برپایی مراکز ایست و بازرسی یا یورش به محله‌ها و منازل مسکونی و هر جایی که احتمال حضور جوانان در آنجا می‌رود، انجام می‌شود.

به گفته منابع مذکور، عملیات اجباری سربازگیری نوجوانان دختر و پسر موجی از انتقادات و اعتراضات گسترده را به خصوص در میان خود کُردها به دنبال داشته است.

اهالی این مناطق گروه‌های مرتبط با «حزب کارگران ترکیه» را به تشویق کودکان به پیوستن به صفوف خود متهم می‌کنند تا این گروه آنها را برای مبارزه با ارتش ترکیه به شمال عراق منتقل کند؛ گروهی که (پ.ک.ک) که از سوی بسیاری از کشورها به عنوان گروهی تروریستی معرفی شده است.

نقض حقوق زنان

منابع آگاه سوری تصریح کردند نیروهای امنیت داخلی وابسته به قسد در هفته گذشته گروهی از زنان را که دست به برگزاری تظاهرات علیه این گروه کرده بودند را سرکوب کرده و آنها را وادار به پایان دادن به اعتراضات کردند؛ زنانی که خواستار روشن شدن سرنوشت فرزندان به سربازی گرفته شده خود در قسد شده بودند.

در بین این زنان، «شمس عنتر»، نویسنده و فعال مدنی کُرد قرار داشت که در فایلی ویدئویی قسد را به نقض حقوق زنان متهم کرد و گفت: عناصر آسایش (نیروی امنیتی قسد) علیرغم اینکه اعتراضات ما مسالمت‌آمیز بود و هیچگونه پلاکاردی در دست نداشتیم، به ما حمله کردند و مانع از پوشش این اعتراضات توسط روزنامه‌نگاران و فیلمبرداران شدند.

عملیات سربازگیری ادامه دارد

قسد از چندین ماه پیش با هدف تامین نیروهای مورد نیاز خود در محورهای درگیری در مرز سوریه و ترکیه اقدامات به سربازگیری اجباری می‌‍‎کند و روند این سربازگیری همزمان با افزایش احتمال حمله نظامی ترکیه به این گروه افزایش یافته است.

منابع آگاه در استان رقه در این باره گفتند: امروز دوشنبه عناصر قسد در منطقه الحوس شرقی ده‌ها تن از جوانان را بازداشت و به اردوگاه نظامی در ناحیه عین عیسی واقع در شمال غربی رقه منتقل کردند.

در همین رابطه، شبکه حقوق بشر سوریه گفت: بر اساس آمارهای در دسترس، حدود ۱۴۰ کودک در اردوگاه آموزش نظامی وابسته به قسد حضور دارند و بیم آن می رود که از این کودکان در عملیات نظامی استفاده شود.