افزایش خشونت علیه زنان در اقلیم کردستان نگران‌کننده است

  • ۴ سال قبل

سایت تحلیلی ای.کورد طی گزارشی انگلیسی در مورد وضعیت زنان در اقلیم کردستان می‌نویسد با برقراری ممنوعیت‌های رفت و آمد ناشی از بیماری کرونا، خشونت علیه زنان در اقلیم کردستان نیز افزایش یافته است. تنیا کمال درویش مسئول سازمان راسان که در حوزه دفاع از حقوق زنان فعالیت می‌‌کند به شبکه ان.آر.تی. گفت: “در طی دوره ممنوعیت تردد کرونایی گزارش‌ها نشان می‌دهد خشونت علیه زنان افزایش یافته است. زنان به ما زنگ می‌زنند و خواهان کمک جهت مقابله با خشونت فیزیکی و روانی علیه خود هستند. با توجه به نبود داده‌های جامعه توسط حکومت اقلیم کردستان، نمی‌توان ارزیابی دقیقی از کل مجموعه وضعیت زنان ارائه کرد.

این سازمان می‌گوید: در سال 2019 تعداد 120 زن بر اثر خشونت در اقلیم کردستان فوت کردند که 41 مورد به قتل رسیدند و 79 مورد نیز خودکشی کردند. همچنین در ادامه می‌افزاید مسئولان استان دهوک، وابسته به پارتی، از ارائه آمار در این زمینه خودداری می‌کنند.

تحقیقات این سازمان نشان می‌دهد در طی سه ماه تعداد 2647 مورد شکایت زنان از خشونت وجود داشته و 37 مورد به خودسوزی و 53 مورد به آتش زدن توسط دیگران منجر شده در حالی که 17 مورد تجاوز جنسی، 18 مورد خودکشی، 13 مورد قتل بود. این در حالی است که موارد زیادی نیز گزارش نمی‌شود.

خانم درویش از سازمان راسان می‌گوید: یکی از مشکلات زنان این است نمی‌توانند جایی یا کسی مطمئن برای مطرح کردن موضوع پیدا کنند و بیش از 70 درصد موارد گزارش شده به ما محرمانه و بدون اطلاع خانواده بوده است. حکومت اقلیم کردستان نیز برای رسیدگی به مشکلات زنان برنامه ندارد و قوانین و سنت حاکم بر جامعه برای دفاع از زنان تضمین کننده نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب