اختلافات خونین درون‌سازمانی در پژاک؛ چه کسی مهدی رضایی را حذف کرد؟

  • ۳ سال قبل

گروه‌های تروریستی و فرقه‌های مسلح و مافیایی، مانند پ.ک.ک و پژاک، به دلیل ساختار بسته، دیکتاتوری حاکم و اقتدارگرایی سران خود، هیچگاه کوچکترین مخالفت و انتقاد را نپذیرفته و با قدرت سرکوب می‌کنند. این اعدام‌ها و سرکوب‌های خونین داخلی، می‌تواند شامل همه اعضای گروه باشد؛ در واقع در پ.ک.ک، جز اوجالان و طیف بسیار نزدیک او، بسیاری از اعضای پ.ک.ک، طعم زندان، تحقیر و اعدام و حذف را چشیده‌اند. پ.ک.ک به صورت مکرر مخالفان و منتقدان خود را خائن، جاسوس، فتنه‌گر و دشمن خلق کُرد می‌نامد و خود را محق می‌داند که به نام خلق کُرد این منتقدان را حذف کند.

اوجالان به دلیل ساختار اقتدارگرا و دیکتاتوری پ.ک.ک، تاکنون دستور اعدام هزاران عضو و کادر مرکزی پ.ک.ک را صادر کرده است. نویسنده‌ای ترکیه‌ای به نام hakki Oznur (حقی اوزنور) در کتاب معروف خود خود به نام DERIN SOL یا (DEEP LEFT- چپگرایان دولت موازی) روایتی مستند از اعدام‌های درون سازمانی پ.ک.ک را فاش کرده است. وی نوشته است: «اوجالان دستور اعدام حدود ۱۰۰ عضو کمیته مرکزی و کادر رهبری را صادر کرده است. هزاران سرباز و عضو رده پایین نیز به دلیلِ تکراری نافرمانی از فرمانده (اوجالان) کشته شدند.

بیشتر بخوانید:

بررسی ترورهای درون سازمانی در ساختار گروه پ.ک.ک

در تازه‌ترین نمونه از اعدام‌های درون‌سازمانی پژاک و حذف بسیار مشکوک افراد این گروه، خبرگزاری فرات در فروردین 1400 خبر از مرگ دو نفر از اعضای پژاک داد و مدعی شد دولت ایران، این افراد را ترور کرده است. اما بررسی دقیق‌تر ماجرا و همچنین توجه به کارنامه سیاه پژاک و پ.ک.ک در حذف منتقدان و مخالفان، این ادعای پژاک را غیرقابل باور می‌کند.

ماجرا از این قرار است که خبرگزاری فرات وابسته به تروریست‌های پ.ک.ک و پژاک، در فروردین 1400 مدعی شد «در تاریخ ۴/۲/۲۰۲۱ (١۶ بهمن ١٣٩٩) دو نفر از اعضای پژاک به نام‌های زاگرس مانی (مهدی رضایی) و شوگر چیا که در منطقه‌ رودخانه شلیر از توابع شهر پنجوین اقلیم کردستان مشغول انجام وظایف خود در چهارچوب سازماندهی خلق بودند، در نتیجه‌ یک توطئه‌ کشته شدند».

در این خصوص و با توجه به سابقه پژاک در قتل اعضای ایرانی و اعلام خبر مرگ آنها پس از ماه‌ها و سال‌ها، چند سوال جدی در افکار عمومی وجود دارد:

  1. چرا خبر مرگ دو عضو ایرانی پژاک/ پ.ک.ک آن هم با ادعای ترور توسط دولت ایران، باید با حدود 2 ماه تاخیر اعلام شود؟ این دو نفر نیز در کوهستان و بر اثر بمباران هواپیماهای ترکیه کشته شدند که پژاک، خبر مرگ آنها را با تاخیر اعلام می‌کند؟ دو عضو مطرح و ایرانی پژاک، در یک توطئه کشته شدند. چرا باید خبر مرگ آنها با تاخیر اعلام شود؟
  2. چرا پژاک برای اثبات ادعای (دروغ) خود، سند منتشر نمی‌کند؟ چه توطئه‌ای می‌تواند در یک لحظه دو عضو مسلح پژاک را از پای درآورد؟ فردی که این دو نفر را کشته است؛ قطعا باید از فاصله نزدیک به این دو نفر شلیک کرده باشد. چرا نیروهای پژاک، وی را دستگیر نکردند؟
  3. این دو عضو پژاک، دقیقا در پنجوین، مشغول انجام چه وظایفی بودند که به راحتی هدف توطئه قرار گرفته و کشته شدند؟ اصولاً گروه تروریستی جز ترور و اخاذی، وظایف دیگری دارد؟
  4. پدر زاگروس مانی به رسانه‌ها گفته است که «مهدی سال‌ها پیش پس از دریافت مدرک کارشناسی (لیسانس) از دانشگاه، قصد رفتن به خارج از کشور را داشته که به دلیل عدم تمکن مالی قادر به کمک ایشان نبودم و نتوانستم او را راهی سفر کنم». آیا این عدم تمکن مالی، مانند موارد مشابه، فرصت مناسبی برای فریب و جذب عضو توسط پژاک نیست؟ چرا پژاک، کودکان را می‌رباید و جوانان را فریب می‌دهد و در نهایت، حتی جنازه اعضا را تحویل خانواده نمی‌دهد؟ این گروه که با فریب و تطمیع، کردها را به عضویت خود درآورده است، چگونه می‌تواند خود را مدافع حقوق مردم کُرد بداند؟ چرا اطلاعات مرگ وی به درستی و به‌هنگام منتشر نشده است؟

 

آیا می‌توان گفت این افراد به دلیل درک ماهیت فرقه تروریستی پژاک، مجازات شده‌اند؟ آیا احتمال دارد پژاک این دو نفر را هنگام فرار، به قتل رسانده باشد؟ چرا خبر مرگ این دو عضو شناخته شده در یک منطقه نه‌چندان صعب‌العبور باید با تاخیر دو ماهه اعلام شود؟ سرنوشت جنازه این افراد چه شده است؟ چرا خانواده این افراد، حتی نباید محل دفن عزیزان خود را بدانند؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب