آسیب های اجتماعی پاشنه آشیل کودکان و جوانان کُرد.

  • ۲ سال قبل

گزارش اختصاصی دیدبان حقوق بشر کردستان ایران از یک پرونده واقعی.

 

خانواده کوچکترین و در عین حال مهمترین نهاد اجتماعی است که نسل های آینده را پرورش می دهد، اما آسیب های اجتماعی نظیر طلاق یکی از مهمترین عوامل فروپاشی نهاد خانواده است. کارشناسان علوم اجتماعی عوامل متعددی را این رابطه عنوان می کنند که نشان می دهد این آسیب ها چه میزان در بزهکاری و رفتارهای ناهنجار اثر گذار است تبعات این آسیب ها را میتوان در رشد پدیده های شومی نظیر اعتیاد و فقر نیز ارزیابی کرد .

خانواده در اجتماع کانون مقدس بوده و از هر لحاظ قابل احترام است و جایگاه برتری برای هر فرد در جامعه دارد. متاسفانه در بررسی شیوه های فریب و سوء استفاده گروه های شبه نظامی از کودکان و نوجوانان می بینیم که بسیاری از افرادی که به انحاء مختلف گرفتار این گروه ها میشوند از افرادی هستند که تحت تاثیر این آسیب های اجتماعی قرار گرفته اند .

میلاد یوسفی یکی از این نوجوانان بزهکار است که تحت تاثیر مشکلات خانوادگی و طلاق ابتدا به اعتیاد روی آورده و همین نقطه ضعف میلاد به عنوان ابزاری از سوی شبه نظامیان پژاک مورد سوء استفاده قرار میگیرد و او را در مسیری بسیار خطرناک قرار می دهد تحقیقات دیدبان حقوق بشر کردستان ایران نشان می دهد او پس از پیوستن به پژاک به سمت اقدامات خشونت بار سوق داده میشود و حتی در ترور یکی از همشهریان خود نیز مشارکت میکند وی ظاهرا پس از مدتی از پژاک و شرایط سخت آن خسته شده ولی چون احساس میکرده امیدی در خانواده ندارد به شبه نظامیان دموکرات که تحت حمایت حکومت اقلیم کردستان عراق هستند می پیوندد. این شرایط با میدان داری آسایش(پلیس محلی) حکومت اقلیم کردستان عراق انجام می شود

خبرنگار دیده بان حقوق بشر کردستان ایران در گفتگویی که با برادر میلاد داشت به نکات قابل تاملی دست یافت وی از شرایطی که برای برادرش بوجود آمده است بسیار ناراحت  بود.

وی اظهار داشت زمانی که میلاد نوجوان بود مادر و پدر ما از هم طلاق می گیرند و ما بچه ها در خانه مادر بزرگمان زندگی کردیم و البته مدتی هم من و برادرم (میلاد) با هم در خانه ای اجاره ای روزگار گذراندیم.

مشکلات خانوادگی باعث شد که میلاد به سمت مواد مخدر گرایش پیدا کند و البته بین من و میلاد هم اختلاف نظر و تنش ایجاد شد.

به هرحال شرایط به نحوی پیش رفت که من و میلاد مدتی را مشغول کولبری بودیم تا به این نحو امرار معاش کرده باشیم.

یکی از همان شب هایی که مشغول به این کار بودیم، گویا میلاد متاثر از مواد مخدر بود و با اعضای پژاک مواجه می شود، آنها که متوجه شرایط ناپایدار و مشکلات زندگی او می شوند از این موقعیت سواستفاده کرده و میلاد را فریب می دهند.

پس از سال ها که از زمان جدا شدن میلاد می گذرد، امروز هیچ اطلاعی از سرنوشت برادرم ندارم و پژاک اصلا خبری از وضعیت او به من نداده است.

امیدوارم بتوانم به زودی خبری از برادرم داشته باشم و از هر دولت و سازمانی که بتواند اطلاعی از وی دهد تقاضا می کنم به ما کمک دهد.

واقعیت تلخ جوانان و نوجوانان کرد بیانگر آن است که بسیاری از این بزهکاری ها تحت تاثیر مشکلات معیشتی و اقتصادی است همچنین بارها از مسئولین دولتی خواسته شده تا نسبت به رفتار غیرمسئولانه مسئولین حکومت اقلیم کردستان عراق پیگیری های لازم را انجام دهند و اجازه ندهند جوانان و نوجوانان کرد بازیچه ناکارآمدی حکومت اقلیم کردستان عراق شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب