فعال فرهنگی کرد به دیدبان حقوق بشر کردستان ایران گفت: ترکیه با کردها با خشونت رفتار می‌ کند

  • ۴ سال قبل

با توجه با فضای فرهنگی کردی در ایران که مورد تشویق نهادهای دولتی و غیردولتی نیز قرار می‌گیرد، بسیاری از فعالان فرهنگی کرد در ایران خط میان فعالیت فرهنگی و فعالیت سیاسی با پوشش فرهنگی را از هم جدا می‌کنند و فعالیت‌‌های سیاست‌زده را برای کل جامعه و به ویژه جامعه کردی مضر می‌‌دانند. این در حالیست که فعالان فرهنگی کرد در مورد خشونت سیستماتیک ترکیه علیه فرهنگ کردی تقریبا اجماع نظر دارند.

دیار علی نیا، فعال فرهنگی، کرد نیز در گفتگو با دیدبان حقوق بشر کردستان ایران می‌گوید “سه عامل” دلیل وضعیت موجود و نابسامان فرهنگ کردها در ترکیه است. وی “بیسوادی” جامعه کرد را عاملی مهمی می‌داند و می‌گوید “بیسوادی جامعه کردی در ترکیه در سطح عام و عدم اطلاع از تاریخ و پیشینه خود” نقش مهمی در ایجاد وضعیت کنونی دارد.

این فعال فرهنگی کرد معتقد است ترکها “بی‌حد و اندازه تبلیغات” می‌کنند و این را نیز در شکل‌گیری وضعیت موجود موثر می‌داند. از نظر دیار علی نیا مجموع این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا همراه با “خشونت ترک‌ها در برابر جامعه کرد” وضعیت اسفناک فرهنگی کنونی بر جامعه ترکیه حاکم شود و البته این وضعیت مورد تشویق و حمایت علنی دولت ترکیه نیز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب