عبدالعزیز تمو: پ.ک.ک باید از اقلیم کردستان خارج شود

  • ۳ سال قبل

مدت‌ها است که تنش بین پ.ک.ک و حزب دموکرات کردستان عراق در اقلیم کردستان عراق، افزایش پیدا کرده است و طرفین وارد جنگ رسانه‌ای، روانی و حتی نظامی با یکدیگر شده‌اند. پ.ک.ک، حزب دموکرات کردستان عراق را به همکاری با ترکیه و انفعال در برابر اشغال اقلیم توسط آنکارا متهم می‌کند و حزب دموکرات کردستان عراق نیز معترض جدی حضور پ.ک.ک به عنوان گروهی ترکیه‌ای در خاک عراق است و ادعا می‌کند حضور پ.ک.ک سبب حملات ترکیه شده است.

 

 

بخش دوم مصاحبه:

عبدالعزیز تمو: گفتگوی کردها در سوریه شکست خورده است

 

عبدالعزیز تمو رئیس انجمن کردهای مستقل سوریه KKS که در حال حاضر در استانبول زندگی می‌کند در مصاحبه اختصاصی با دیدبان حقوق بشر کردستان ایران ضمن بررسی دلایل تنش بین پ.ک.ک و حزب دموکرات کردستان عراق، به ریشه‌یابی این مساله پرداخته است. وی برادر مشعل تمو، سیاستمدار کُرد است که در سال ۲۰۱۱ در قامشلی ترور شد. شبه‌نظامیان پ.ی.د متهم به ترور وی بودند. این مصاحبه سه بخش دارد که بخش سوم و پایانی آن در ادامه آمده است.

سوال: در کردستان عراق، در نتیجه عملیات ترکیه علیه پ.ک.ک، در خاک عراق، درگیری بین پ.ک.ک و حزب دموکرات کردستان شعله‌ور شده است. مردم می‌ترسند که جنگی بین دو گروه آغاز شود. آیا این تنش تأثیری بر جو سیاسی در شمال شرقی سوریه  دارد؟

ما قبلاً گفته‌ایم: «هرجا پ.ک.ک پیدا شود، باعث خرابی و ویرانی شده است. مدتهاست که این شبه‌نظامیان در تلاش هستند تا منطقه کردستان را در عراق بی‌ثبات کنند.. منطقه‌ای که در حال حاضر امن و باثبات است.

پ.ک.ک نمی‌خواهد یک منطقه کردنشین با ثبات باشد که در آن مردم از امنیت و رفاه برخوردار باشند. این گروه همانطور که در سوریه اتفاق افتاده است، برای انجام عملیات نظامی در داخل ترکیه از خاک کردستان عراق بهره‌برداری می‌کند. و مطمئناً ترکیه بیکار نخواهد بود و به این تروریست‌ها اجازه نمی‌دهد تا عملیات نظامی علیه خاک خود را آغاز کنند.

ترکیه عملیات نظامی را در داخل منطقه کردستان در عراق انجام می‌دهد. پ.ک.ک و شبه‌نظامیان آن در کردستان عراق و سوریه به یک تهدید واقعی برای حضور کردها در آن مناطق تبدیل شده‌اند. آنها باید کردستان عراق را ترک کنند زیرا این حضور غیرقانونی آنها زمینه برای عملیات ترکیه فراهم کرده است. آنها باید این منطقه را به مردم بسپارند، مانند مورد سوریه؛ پ.ک.ک باید از اقلیم کردستان خارج شود.

مطمئناً جنگ نظامی بین دو طرف در کردستان عراق، تأثیر قابل توجهی بر کردهای سوریه نیز خواهد داشت و پیامدهای آن برای کردها در همه جا وخیم خواهد بود. زیرا سازمان تروریستی عقیدتی منطقه‌ای مانند پ.ک.ک در پی ثبات و امنیت نیست.

اقلیم کردستان عراق دارای منافع مشترک با دولت ترکیه و دولت عراق است. ترکیه برای مبارزه با تروریسم با بغداد توافق‌نامه امضا کرده است. این PKK است که حضور غیرقانونی دارد و مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.

آخرین مورد از این تنش‌آفرینی پ.ک.ک حمله آنها به یک ماشین نظامی نیروهای پیشمرگه بود که در آن ۵ مبارز پیشمرگه کشته شدند. پ.ک.ک همچنین می‌خواهد PYD به جنگ با مناطق همسایه کشیده شود. دلیل این امر آن است که این گروه در هر کاری، چه در منطقه اصلی خود – ترکیه -، سوریه و اقلیم کردستان عراق شکست خورده است. این سازمان به دنبال دلیلی برای توجیه عدم موفقیت خود در طی چهل سال تأسیس و شکست‌های مداوم است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب