حامد امین‌پور؛ جدیدترین کولبر کشته شده در ایران

  • ۳ سال قبل

شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۰ (۱۰ جولای ۲۰۲۱)، مرز «برویشکانی» واقع در ارتفاعات بانه، باز هم شاهد شلیک بدون ضابطه نیروهای مرزی ایران به شماری از کولبران بود. در این تیراندازی، «حامد امین‌پور» ۴۸ ساله (اهل سقز- پدر ۶ فرزند) کشته شد. سه دختر وی ازدواج کرده‌اند. منابع محلی به دیدبان حقوق بشر کردستان ایران گفتند که آقای این کولبر در ساعت ۴ عصر روز شنبه مورد اصابت چندین گلوله قرار گرفته ولی روز بعد و بر اثر شدت خونریزی کشته شده است. جسد وی نیز بامداد یکشنبه توسط مردم محلی پیدا شد. حال روحی تنها فرزند پسر وی اصلا مساعد نیست.

محمد فیض‌الهی برادر ناتنی وی به دیدبان گفت: «حامد، با ماشین به نزدیک مرز بانه رسیده بود و سپس ادامه مسیر را پیاده طی می‌کرد که هدف شلیک نیروهای امنیتی ایران قرار گرفت و کشته شد. بارها به او تاکید کردم که کولبری نکند، اما وی همواره می‌گفت «باید خرج خانواده‌ام را دربیاورم. در شهر ما میوه‌فروشی هم ممکن نیست. ضابطین شهرداری و نیروهای آن اجازه نمی‌دهند و به بهانه سد معبر بساط ما را بر هم می‌زنند». مجبور هستیم به سراغ کولبری برویم.

بیشتر بخوانید:

نیروهای نظامی- انتظامی ایران شلیک به کولبران را متوقف کنند

 

آقای فیض‌الهی در مورد پیگیری حقوقی این اتفاق نیز افزود: «ما به محل حادثه رفتیم. برادر من در خاک ایران هدف قرار گرفته است. اما هنگ مرزی شلیک را منکر شده است و مدعی است نیروهای آنها به کسی شلیک نکرده‌اند. هنگ مرزی گفت کارشناس خود را به محل شلیک فرستاده و در حال پیگیری ماجرا است. اما این رفتار برای ما قابل قبول نیست. اگر نیروهای نظامی ایران نزده‌اند، پس چرا مانع شلیک دیگران نمی‌شوند. برادر ناتنی من در خانه پدر پیر ۸۰ ساله دارد که نابینا و ضعیف است. او حتی نمی‌داند حامد مرده است و حامد از او مراقبت می‌کرد. چه کسی باید جوابگوی خانواده برادر من باشد؟»

 

Image

 

گفتنی است دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در روزهای آینده با سایر اعضای خانواده این کولبر نیز صحبت خواهد کرد. دیدبان ضمن محکومیت شلیک مستقیم با تیر جنگی نیروهای مرزی ایران به کولبران، بر توقف این روند تاکید کرده و خواستار پاسخ دولت ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب