اعتراف سخنگوی سابق نیروی سوریه دموکراتیک به وجود کودک‌سرباز در یگان‌های مدافع خلق

  • ۳ سال قبل

طلال سلو، سخنگوی سابق نیروی سوریه دموکراتیک، که به ترکیه فرار کرده در مورد مسائل مختلف از جمله نقض حقوق بشر توسط گروهه‌ای وابسته به پ.ک.ک. بارها مصاحبه کرده است. وی در یکی از مصاحبه‌های خود با شبکه ت.ر.ت. انگلیسی، در مورد عضویت کودکان کم سن و سال در نیروی سوریه دموکراتیک بحث می‌کند. طلال سلو می‌گوید:

«وقتی یک کودک 12 ساله را در گروه دیدم واقعا متعجب شدم. او یکی از افراد نزدیک به شاهین جیلو (مظلوم عبدی) بود. همچنین، تعدادی دختر کم سن و سال عرب در بین این افراد وجود داشت. خانواده‌های آنان در این زمینه با من صحبت کردند. من هم موضوع را با مظلوم عبدی مطرح کردم. او در پاسخ گفت: رفیق، این موضوعی نیست که در موردش بحث کنیم به ویژه کودکانی که از خانه فرار کرده‌اند. بگذارید عضو بمانند و به حرف خانواده‌هایشان گوش نکنید.»

این سخنگوی سابق نیروی سوریه دموکراتیک به مسئله تغییر بافت جمعیتی مناطق توسط نیروی سوریه دموکراتیک نیز اشاره کرد و گفت:  «در عملیات‌های مختلف، نیروی سوریه دموکراتیک در مناطق عرب‌نشین، همه جا را با خاک یکسان می‌کرد. ساکنان آن ناچار می‌شدند آواره شوند و البته هرگز به آنان اجازه برگشتن نمی‌دادند.»[1]

طلال سلو که از فرماندهان ارشد قسد و سخنگوی آن بود، پیشتر به نیروهای وابسته به ترکیه تسلیم شده بود. او همچنین در مورد قسد و حمایت آمریکا گفته بود: «قسد فقط یک اسم است و بس. ما همه چیز را از ی.پ.گ. می‌گرفتیم حتی حقوق‌مان را. دلیل تشکیل قسد نیز آمریکا بود. هدف آمریکا متحد کردن گروه‌های مختلف بود؛ اما واقعیت میدانی چیز دیگری است. ق.س.د هدف خود را مبارزه با ترور اعلام کرد، اما من می‌دیدم طبق توافقاتی با آمریکا و پ.ک.ک. اعضای داعش را به صورت قاچاقی عبور می‌دادند. آنها تلاش می‌کردند تا قسد به عنوان گروه آزادیبخش و مبارز علیه تروریسم به تصویر کشیده شود اما همین نیرو مردم را قتل عام و خانه‌هایشان را ویران می‌کرد. مردم حتی در کمپ‌ها نیز در امنیت نبودند.»

گفتنی است وضعیت آشوب ایجاد شده توسط قسد در شمال شرق سوریه سبب شد تا ترکیه مداخله کند. ترکیه اعضای قسد را همان ی.پ.گ. و درواقع شاخه‌ای از پ.ک.ک. و تروریست می‌داند. قسد در اصل از اعضای ی.پ.گ. و چند ده هزار جنگجوی عرب تشکیل یافته است. واشنگتن آنان را موثرترین نیرو در جنگ علیه داعش معرفی کرده است. جنگ‌های آن به ویژه در مناطقی مانند رقه به نفع آمریکا تمام شد. اما تامین تسلیحاتی قسد توسط آمریکا از همان آغاز به موضوع تنش بین آنکارا و واشنگتن تبدیل شده است. ترکیه تسلیح قسد را عامل بی‌ثباتی نه فقط در سوریه بلکه در کل منطقه خاورمیانه می‌داند. دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا قول داد همه سلاح‌های داده شده به قسد را از آن پس خواهد گرفت. اما پس از شکست داعش آمریکا به قول خود عمل نکرد و سلاح‌ها را پس نگرفت.

طلال سلو در این زمینه می‌گوید:

«آمریکایی‌ها سلاح‌های مختلفی را به ما دادند و هرگز حتی یکبار هم نگفتند باید این سلاح‌ها را بعدا پس بدهیم. حتی حرف‌های ی.پ.گ. را باور کردند که می‌گفت آن سلاح‌ها را استفاده کردیم و به سلاح جدید نیز نیاز داریم لذا آمریکا بلافاصله باز هم برای ما سلاح آورد. آمریکا به خوبی می‌داند اعراب، آشوریان، مسیحیان سوریه هرگز موافق قسد نیستند. در دوره اوباما نیز برای ما سلاح فرستادند البته بعضی قابل استفاده نبودند. اما با آمدن ترامپ حجم زیادی از تسلیحات به ما داد. علی‌رغم درخواست‌های مکرر ترکیه برای توقف ارائه تسلیحات به قسد، آمریکا به درخواست آن پاسخ نیز نداد. آمریکا سپس بسیار با تاخیر اعلام کرد موضوع را دوباره ارزیابی خواهد کرد اما متوقف نکرد. نگرانی ترکیه این بود که سلاح‌ها به مقصدی دیگر یعنی پ.ک.ک. برسد و چنین نیز بود.»[2]

 

[1].https://www.youtube.com/watch?v=16Oydqh75cQ

[2].https://www.youtube.com/watch?v=88E-mRGyknY

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب