یک مقام ارشد پ.ک.ک طی عملیات ترکیه در سنجار عراق کشته شد

  • ۹ ماه قبل

سازمان اطلاعات ترکیه کشته شدن یکی از اعضای بلندپایه حزب کارگران کردستان (پ‌.ک‌.ک) به نام مسعود جلال عثمان معروف به زاگرس چکدار را در جریان عملیات اخیر در منطقه سنجار در استان نینوا در شمال عراق تایید کرد. این خبر را خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از منابع امنیتی روز جمعه گزارش داده است.

به گفته همین منابع، عثمان در جذب اجباری جوانان از سوریه دست داشت و همچنین مسئول صدور دستورات برای اجرای حملات متعدد علیه نیروهای ترکیه بود. منابع امنیتی فاش کردند که عثمان در سال ۲۰۱۸ از سوریه به عراق نقل مکان کرد و رئیس پ.ک.ک در سنجار شد.

وی به دلیل استفاده از نیروهای پ.ک.ک برای تحت سلطه درآوردن مردم محلی مشهور بود. به گفته این منابع، عثمان در حالی که قصد شرکت در نشستی در سنجار را داشت، در یک عملیات اطلاعاتی ترکیه کشته شد.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در سال ۲۰۲۱ تهدید کرده بود که علیه مواضع پ.ک.ک در سنجار عملیات نظامی انجام خواهد داد. اما به دلیل تنش‌­هایی که بین بغداد و آنکارا ایجاد کرد و همچنین مخالفت­‌های منطقه‌­ای و بین‌المللی با آن، این عملیات هرگز آغاز نشد. در ماه مه، تنها چند روز پس از دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری در ترکیه، حمله‌­ای منتسب به ترکیه در سنجار منجر به کشته شدن سه شبه­‌نظامی ایزدی مرتبط با پ.ک.ک شد.

ناظران بر این باور بودند که پیروزی اردوغان در سومین دوره ریاست جمهوری که به او پنج سال دیگر قدرت می­‌دهد، می‌­تواند حملات علیه نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) را تشدید کند که یگان‌­های مدافع خلق کرد (YPG) جزء اصلی آن هستند. ترکیه نیروهای دموکراتیک سوریه را وابسته به پ.ک.ک در شمال سوریه می­‌داند و از گسترش نفوذ نظامی آن‌ها در شمال عراق نگران است. گفتنی است عملیات زمینی احتمالی ترکیه در سنجار برای مهار نفوذ پ.ک.ک محتمل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب