گروه‌های حقوق‌بشر ربایش و بازداشت روزنامه‌نگاران را در منطقه کردنشین شمال عراق محکوم کردند

  • ۹ ماه قبل

مقامات کرد عراقی در ۲۰ ژوئیه حکم زندان روزنامه‌نگار مستقل شروان شروانی را چهار سال تمدید کردند، در حالی که نیروهای امنیتی اقلیم شمال عراق روز بعد روزنامه‌نگار دیگری به نام امید باروشکی را به دلیل انتقاد از این تصمیم ربودند.[۱]

شریف منصور، هماهنگ‌کننده برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) گفت: «مقامات کرد عراق باید تمام اتهامات علیه روزنامه‌‎نگار شروان شروانی را کنار بگذارند و فوراً او را آزاد کنند. با آخرین تصمیم برای تمدید چهار سال حبس وی، مقامات کردستان عراق عزم خود را نشان می‌دهند تا به جهانیان بگویند که چقدر می‌توانند علیه روزنامه‌نگاران شرورانه رفتار کنند».

در سال ۲۰۲۰، شروانی به همراه همکاران روزنامه‌نگارش غدار زیباری و ایاز کرم و فعالانی چون شوان سعید عمر و هاریوان عیسی دستگیر و به اتهام تضعیف استقلال، وحدت یا امنیت منطقه به شش سال زندان محکوم شد. روزنامه‌نگاران و فعالان به عنوان بخشی از موج دستگیری‌های نیروهای امنیتی حکومت اقلیم کردستان در پاسخ به یک سری اعتراضات بزرگ در آن سال به زندان افتادند. بیانیه CPJ در همان روزی صادر شد که دادگاه جنایی اربیل، شروانی را به اتهام جعل اسناد به چهار سال زندان دیگر محکوم کرد. وی قرار بود در ماه سپتامبر آزاد شود. رمضان ترتیسی، وکیل شروانی، به کمیته حمایت از خبرنگاران (CPJ)  گفت که این تصمیم «ناعادلانه و خشن» است، تیم حقوقی شروانی قصد دارد به این تصمیم اعتراض کند. برزان شروانی، برادر این روزنامه‌نگار، این حکم را «سیاسی» توصیف کرد و افزود: «خانواده ما تحت چنین فشاری قرار نخواهند گرفت».

طبق گفته تیم­های صلح‌ساز جامعه (CPT) (یک گروه حقوق جامعه مدنی مستقر در اقلیم کردستان) امید باروشکی روزنامه‌نگار مستقل در پاسخ به انتقاد از حکومت اقلیم کردستان به خاطر تمدید حکم شروانی، توسط نیروهای امنیتی در شهر دهوک ربوده شد. این گروه در ۲۱ ژوئیه بیانیه‌ای صادر کرد و گفت: «امید باروشکی روزنامه‌نگار مستقل به دلیل انتقادش از محکومیت شروان شروانی به مدت چهار سال دیگر در دادگاه کیفری اربیل دقایقی پیش توسط نیروهای امنیتی در دهوک ربوده شد». باروشکی پس از اعتراضات سال ۲۰۲۰ به دلیل انتشار پستی در فیسبوک در انتقاد از فرماندار دهوک به مدت ۱۸ ماه زندانی شد. این حکم بر اساس ماده ۲۴۰ قانون جزایی عراق در مورد تعرض به یک کارمند دولتی در حال انجام وظیفه صادر شده است. باروشکی در فوریه ۲۰۲۲ آزاد  شده بود که اکنون دوباره توسط نیروهای امنیتی منطقه شمال عراق ربوده شده است.

[۱].https://new.thecradle.co/articles/rights-groups-condemn-abduction-imprisonment-of-journalists-in-iraqi-kurdistan

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب