پ.ک.ک/پژاک؛ مسول جان سیروان سیدی هستند

  • ۲ سال قبل

سیروان سیدی، فرزند حسین که تا مقطع اول دبیرستان درس خوانده بود و به دلیل زلزله و مشکلات ناشی از آن در کرمانشاه، سختی‌های زیادی را متحمل شده بود، در سن ۲۳ سالگی و ۵ سال پیش بر اثر یک اختلاف مالی از ایران خارج شد و به پژاک پیوسته و از آن زمان تاکنون خبری از سرنوشت وی در دسترس نیست.

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، با مادر وی مصاحبه کرده است. خانم سیدی در مورد دلایل خروج سیراون از ایران به خبرنگار ما گفت: «پسر من اهل حرکات مسلحانه نبود. در زندگی هم هیچ مشکلی نداشت و به عراق رفت تا مساله مالی‌اش در ایران حل شود. زیرا ما از زلزله‌زدگان‌ استان کرمانشاه هستیم و خانه و اثاثمان در زلزله نابود شد. پدر سیروان کارگر است و ما سه فرزند داریم. سیروان ضامن چک یکی از دوستان خود شد و به دلیل عدم انجام تعهدات از طرف دوستش، با او درگیر شد. در این درگیری فیزیکی، سیروان دو شاکی داشت و بعد از شش ماه حبس، نتوانستیم رضایت یکی از شاکیان را بگیریم. به همین دلیل سیروان در اولین نوبت آزادی موقت از زندان، از کشور خارج شد و بعد از سه روز با تلفن عراقی با ما تماس گرفت و گفت در قندیل است. از آن زمان او را ندیدیم. با توجه به جنگ در قندیل هم نگران پسرم هستم».

مادر سیروان در مورد پیگیری‌ها برای بازگشت او به ایران افزود: «ما به دلیل زلزله اوضاع مالی خوبی نداریم و پدر سیروان با ۶۲ سال سن کارگر است. قبل از زلزله در روستای خانه‌سور در مرز مشکلی نداشتیم؛ اما به ناگاه همه چیز تغیر کرد و سیروان از کشور خارج شد. من نمی‌دانم او کجاست، اما می‌دانم جان پسرم تهدید می‌شود و من و پدر پیر او نیز توانایی مالی و فیزیکی برای پیگیری سرنوشت او را نداریم».

حسین سیدی پدر سیروان نیز به ما گفت: «شغل سیروان مانند من کارگری بود. اما افسوس که اکنون نمی‌دانیم او کجاست. پسرم از مرز غیرقانونی خارج شده است؛ زیرا کارت پایان خدمت نداشت. من یقین دارم او پشیمان است و قصد بازگشت دارد. حاضر است در ایران زندانی باشد؛ اما در کوهستان خطر مرگ تهدیدش نکند. ما نمی‌دانیم باید چه کنیم تا دوباره پسرمان را ببینیم. ما هیچ ارتباطی با پژاک نداریم. آنها الان در مورد پسر من هیچ کمکی به ما نمی‌کنند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب