نامه سرگشاده دیدبان حقوق بشر کردستان ایران

  • ۱ سال قبل

نامه سرگشاده دیدبان حقوق بشر کردستان ایران پیرامون جنایت علیه بشریت از طریق بکارگیری کودکان کُرد ایرانی در نزاع های مسلحانه خطاب به: نهادهای حقوق بشری، گزارشگران سازمان ملل، نهادهای قضایی و وزارت خارجه و مجلس و هر شخصی در جمهوری اسلامی مسئولیت دارد، فعالان حقوق بشری، دولت اقلیم کردستان عراق، دولت عراق، رسانه های مختلف، نمایندگان مجلس عراق، کنسولگری های ج.ا در کشورهای مرتبط با این گروه ها و…

خانم‌ها و آقایان درود

میخواهم از یک نگرانی عمیق و یک روند بسیار تاسف بار برایتان صحبت کنم. مسئله ای که اگر به سرعت در مسیر چاره یابی بین المللی قرار نگیرد در آینده از آن به عنوان یکی از بزرگترین جنایات علیه بشریت سخن خواهند گفت و آیندگان ما را به جهت عدم اقدام موثر و به هنگام در توقف آن شماتت خواهند کرد.
از حدود ۴ سال پیش از یک مسئله بسیار خطرناک و البته مورد غفلت از سوی سیاسیون، فعالان حقوق بشر، دولت ها و حتی رسانه ها آگاه شدیم در ابتدا تحقیقاتی انجام دادیم و با همه محدودیت هایی که بود به اطلاعات بسیار ناراحت کننده ای دست یافتیم. در خلال تنش بین چند گروه شبه نظامی کرد با دولت جمهوری اسلامی ایران تعداد قابل توجهی کودک به عنوان سرباز توسط این احزاب شامل حزب حیات آزاد کردستان موسوم به پژاک، حزب آزادی کردستان موسوم به پاک، حزب دمکرات کردستان ایران و حزب کومله کمونیستی جذب و برای درگیری های مسلحانه مورد سوء استفاده قرار گرفته اند. حکومت اقلیم کردستان عراق که این کودکان همگی به این منطقه انتقال داده شده اند نیز به جای مقابله با این فرآیند خطرناک بعضا با آن همراهی نیز داشته است. تعداد این کودکان حدود ۱۷۰۰ نفر تخمین زده میشوند که در طول ۴ سال پیگیری دیدبان حقوق بشر کردستان ایران هویت تقریبا یک چهارم آنها بصورت دقیق راستی آزمایی شده است.
فشارهای روحی و روانی و محدودیت های سخت گیرانه که مصداق شکنجه می باشد به میزان قابل توجهی در این خصوص یافت شده است. که مستندات برخی از آنها در سایت دیدبان حقوق بشر کردستان ایران منتشر شده و البته مواردی است که دیدبان به درخواست آسیب دیدگان و یا خانواده آنها مجاز به انتشار عمومی آنها نیست ولیکن میتوانیم برای مراجع ذیصلاح ارسال کنیم عمیقا نگران جان این کودکان ناپدید شده هستیم درخواست ما بازگرداندن فوری این کودکان به خانواده های آنهاست چرا که پدران و مادران این کودکان رنج بسیاری می برند نیازمند حمایت مجامع حقوق بشری هستند. متاسفانه این ناپدیدشدگی اجباری موجب بروز آسیبهای فراوانی به خانواده های آنها شده است .
ما اعتقاد داریم فضای سیاسی حاکم بر این مسئله موجب غفلت از مسئله مهم حقوق بشر شده است لذا از همه فعالان حقوق بشر و بویژه گزارشگران مربوطه میخواهیم در این مسیر کمک کنند تا از تداوم این جنایت علیه بشریت جلوگیری شود دولتهای ایران و عراق و بویژه حکومت اقلیم کردستان عراق لازم است به مسئولیتهای خود عمل کنند چرا که جان این کودکان در خطر است. احزاب کرد مخالف دولت ایران لازم است از تداوم سربازگیری از کودکان پیشگیری کرده و تعهدات لازم را به مراجع قانونی بین المللی بدهند و ناظران بین المللی اجازه یابند از مقرات آنها در اقلیم کردستان عراق بازرسی نمایند.
تعداد محدودی از این کودکان که موفق به فرار و بازگشت به خانواده شده اند با ارسال فیلم های کوتاهی از خود وضعیت خود و این کودکان را شرح داده اند که پس از مجوز از این افراد انتشار عمومی می یابد. همچنین در کتابی تحت عنوان the lost اطلاعات بخشی از این کودکان ناپدیدشده اجباری مستند شده است .
ما همچنین علاوه بر ارسال ایمیل به دولت های مسئول از جمله ایران، عراق، اقلیم کردستان و نهادهای حقوق بشری به مرکز ژنو کال نیز گزارشات خود را ارسال کرده و آنها در جریان جزئیات موضوع هستند .
دیدبان حقوق بشرکردستان ایران یک موسسه حقوقی غیرانتفاعی است که با همکاری تعدادی از وکلای ایرانی و چند وکیل غیرایرانی بصورت رایگان برای افراد آسیب پذیر اجتماعی مشاوره حقوقی و پیگیری های قضایی را انجام می دهد لذا آمادگی دارد در زمینه پیگیری موضوع کودک سربازی و حقوق کودکان و زنان همکاری لازم را با همه مراجع سیاسی(دولتی) ، NGO ها ، فعالان حقوق بشر و نهادهای بین المللی داشته باشد.

از توجه شما سپاسگزارم

www.ikhrw.com
info@ikhrw.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب