دولت یونان دسترسی هزاران مهاجر را به مواد غذایی قطع کرده است

  • ۹ ماه قبل

این اولین بار نیست که مهاجران، پناهجویان و پناهندگان در یونان دچار بحران غذایی می­‌شوند.

با توجه به قطع کمک­‌های غذایی بسیاری از مهاجران از سوی دولت یونان و جلوگیری از کار آن‌ها، ناظر حقوق بشر اروپا- مدیترانه (یورو- مد) نسبت به یک بحران خطرناک غذایی فزاینده در مرکز مهاجران در جزیره لسبوس هشدار داده است. ناظر حقوق بشر اروپا- مدیترانه (یورو-مد) سه‌شنبه گذشته هشدار داد که دولت یونان هزاران پناهجو را که نمی­‌توانند به غذا و دیگر وسایل اولیه زندگی دسترسی داشته باشند، رها می­‌کند. در ۱۷ مه، دولت یونان اعلام کرد که در مرکز دسترسی کنترل شده بسته ماوروونی در لسبوس فقط به افرادی که به دنبال پناهندگی هستند غذا می­‌دهد. مقامات یونانی گفتند که پناهندگان به رسمیت شناخته شده و کسانی که از پناهندگی یا وضعیت مهاجرت محروم شده‌اند، از جمله آسیب‌پذیرترین افراد، دیگر غذا نخواهند داشت.

ناظر حقوق بشر اروپا- مدیترانه در بیانیه خود گفت که با توجه به نبود زمان آماده‌سازی و گزینه­‌های بسیار محدود تهیه غذا، اکنون بسیاری در این مرکز در معرض خطر فوری ناامنی غذایی هستند. بسیاری از مهاجرانی که خارج از سیستم پناهندگی زندگی می‌کنند و یا از پناهندگی یا شرایط مهاجرت محروم شده‌اند، حق قانونی کار کردن ندارند و آنها را در بلاتکلیفی از جمله گرسنگی گرفتار می‌کنند.

سیاست «تبعیض» که به بحران دامن می­‌زند

در بیانیه (یورو- مد)آمده است: «از آنجایی که درخواست‌های پناهندگی‌شان رد شده است، نمی‌توانند از کمک‌های دولتی بهره‌مند شوند و بدون مدارک، اجازه کار منظم نیز ندارند، تصمیم ممانعت از دسترسی آنها به غذا و آب، عملاً آنها را در خارج از سیستم و در اختفای کامل قرار می‌دهد».

این بیانیه افزود: «آن‌ها در آنجا طعمه‌­ای آسان برای سوء استفاده خشونت‌آمیز می‌شوند و در خطر به کارگیری توسط سازمان‌های جنایتکار قرار می­‌گیرند که از مبارزه‌­شان برای زنده ماندن سوء استفاده می‌کنند». در این بیانیه اشاره شده است که این اولین بار نیست که مهاجران، پناهجویان و پناهندگان در یونان دچار بحران غذایی می­‌شوند. در سال ۲۰۲۱ میلادی، ۶۰ درصد از ساکنان کمپ­‌های سرزمین اصلی با ناامنی غذایی مواجه بودند، در حالی که در دسامبر سال گذشته، مجموعه‌ای از کاهش کمک­‌های یارانه‌ای دولتی توسط حکومت یونان منجر به ازدحام بیش از حد اردوگاه‌­ها و عدم دسترسی گسترده به غذا و آب شد.

یورو- مد ایدئولوژی ضد مهاجرتی دولت یونان و به‌طور کلی اروپا را عامل این بحران دانست. میشلا پوگلیز، پژوهشگر این سازمان غیردولتی، می‌گوید: «مشکل این نیست که غذای کافی در اطراف وجود ندارد، بلکه مشکل این است که یونان آگاهانه دسترسی به غذای موجود را برای این افراد حذف می‌کند و فقط به دلایل سیاسی به طرد اجتماعی و تبعیض بیشتر کمک می‌کند».[۱]

 

[۱]. https://www.newarab.com/news/greek-govt-cut-food-access-thousands-migrants?amp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب