جنایات علیه زنان در عفرین: ترکیه باید محاکمه شود

  • ۲ سال قبل

نایله محمد، یکی از اعضای سازمان حقوق بشر عفرین، با اشاره به اینکه از زمان کنترل ترکیه بر عفرین، جنایات علیه زنان به امری عادی تبدیل شده است، گفت که ترکیه باید به دلیل جنایات جنگی تحت تعقیب قرار گیرد.

ترکیه در سال ۲۰۱۸ عملیات نظامی خود را در عفرین آغاز کرد و نیروهای مسلح ترکیه و شبه‌نظامیان مورد حمایت آنکارا از مارس همان سال در این منطقه حضور داشتند. از آن زمان تاکنون، جنایات جنگی و نقض حقوق مختلف در شهر رخ داده که در گزارش­‌های سازمان ملل نیز منعکس شده است.

بر اساس گزارش‌­های سازمان ملل متحد، بیش از ۱۰۰۰ زن تا به امروز در این شهر ربوده شده‌اند که آن را به کانون آدم‌ربایی، تجاوز جنسی، پاکسازی قومی و ترکی‌سازی شهر تبدیل کرده است. از سرنوشت بیشتر زنان ربوده شده اطلاعی در دست نیست.

در بیانیه‌ای مطبوعاتی که در ۲۵ اکتبر در عفرین منتشر شد، گروهی از سازمان‌های غیردولتی جنایاتی را که ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان وابسته به آن در منطقه علیه زنان مرتکب شده‌اند، فهرست کردند. بر اساس این گزارش، از ۱۸ مارس ۲۰۱۸ تاکنون ۸۴ زن در عفرین کشته شده‌اند که از این تعداد ۶ زن خودکشی کرده‌اند. در همین دوره به ۷۱ زن تجاوز جنسی شده است. بیش از هزار زن توسط نیروهای نیابتی ترکیه ربوده شده‌اند که هنوز از سرنوشت بیشتر آنها اطلاعی در دست نیست.

 

عفرین: یک زن باردار در زندان به قتل رسید

 

 

نایله محمد، یکی از اعضای سازمان حقوق بشر عفرین، «جنایات جنگی» مورد بحث و تجربیات زنان را از زمان آغاز حملات به عفرین توسط نیروهای مسلح ترکیه و گروه­‌های شبه نظامی مورد حمایت آن، بررسی و ارزیابی کرده است.

او گفت: «این­ها قطعاً جنایات جنگی هستند و عمداً علیه زنان انجام می‌­شوند. از زمان تهاجم، تمام ظلم‌­های ممکن علیه زنان اتفاق افتاده است، به قتل رسیده‌اند، مورد آزار و اذیت و تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند، به زور ازدواج کرده‌اند. از تمام حقوقی که در مناطق کردنشین سوریه به دست آورده بودند محروم و در خانه­‌ها زندانی شده‌اند. ما به عنوان سازمان­‌های غیردولتی عفرین ۸۴ زن را شناسایی کردیم که به قتل رسیدند، اما آمار واقعی بسیار بیشتر از این است. شش زن به دلیل ناتوانی در کنار آمدن با شرایطی که داشتند مجبور به خودکشی شدند. هر روز اخباری از آدم‌ربایی به گوش می­‌رسد. همچنین ما تجاوز جنسی به ۷۱ زن را گزارش دادیم».

 

 

نایله محمد معتقد است که انگیزه باطنی این تجاوزها و آدم‌ربایی­‌ها بیرون راندن سایر مردم محلی از عفرین برای کمک به موفقیت در سیاست ترکی‌سازی است.

عفرین شهر زنان بود

محمد می­‌گوید که تحت حاکمیت اداره خودگردان شمال و شرق سوریه (AANES) زنان شهر به حقوق خود دست یافته و قدرتمند بودند وبرای همین عفرین را  شهر زنان می‌نامند.

 

فروش زنان ربوده‌شده عفرین در لیبی توسط ترکیه

 

نایله محمد از سازمان­‌های بین المللی زنان که از حقوق زنان دفاع می­‌کنند خواست در مورد عفرین سکوت نکنند.

وی افزود: «کنوانسیون­‌های بین‌المللی از حقوق زنان حمایت می­‌کنند. که شامل این الزام برای دفاع در برابر همه جنایات علیه زنان هستند. کنوانسیون­‌ها بیان می­‌کنند که تجاوز جنسی، آزار و اذیت و شکنجه جرم هستند. ترکیه سال­‌هاست که مرتکب همه این جنایات شده است. ما از همه زنان می­‌خواهیم از حقوق زنان در عفرین دفاع کرده و بر کشورهای خود در برابر جنایات مرتکب شده در عفرین فشار بیاورند. ترکیه باید به خاطر جنایاتش در دادگاه­‌های بین‌المللی محاکمه و برای هر جنایتی که مرتکب می­‌شود محکوم شود».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب