ترکیه از کشورهای ناتو می‌خواهد به همکاری با پ.ک.ک پایان دهند

  • ۸ ماه قبل

وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس سالانه سفرا در آنکارا از همکاری ناتو و پ.ک.ک انتقاد کرد.

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه، چشم‌انداز اقتصادی و سیاست خارجی خود را برای اولین بار از زمان تصدی پست خود در ۷ آگوست افشا کرد و در حالی که از چندین کشور ناتو خواست تا به همکاری خود با حزب کارگران کردستان (PKK) پایان دهند، متعهد شد که توانایی‌­های ارتش ترکیه را تقویت کند و همکاری‌­های نظارتی را در تلاش برای تقویت اقتصاد آنکارا گسترش دهد.

دیپلمات ارشد ترکیه در جریان کنفرانس سالانه سفرا در آنکارا، خاطرنشان کرد: «ما انتظار داریم ناتو به نسبت مواجه هرکدام از اعضای خود، به نگرانی­‌ها و تهدیدهای امنیتی­‌شان توجه کند». فیدان افزود: کشورهای ناتو باید همکاری­‌های مخفیانه خود را با گروه شبه‌نظامی کرد فعال در سوریه و عراق متوقف و توجه کنند که این گروه امنیت ملی ترکیه را تهدید می­‌کند». اظهارات وزیر امور خارجه پس از بررسی ناتو در مورد پذیرش سوئد در ائتلاف نظامی فراآتلانتیک (ناتو) بیان می­‌شود. آنکارا قبلاً درخواست استکهلم برای پیوستن به ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده را به دلیل پناه دادن به اعضای پ‌.ک‌.ک و همچنین شاخه سوری آن، یگان‌های حفاظت از خلق (YPG) متوقف کرده بود.

ترکیه پ.ک.ک را به‌عنوان سازمان‌های تروریستی معرفی می‌کند و آن­ها را مسئول کشتار غیرنظامیان طی دهه‌ها مبارزه مسلحانه از جمله کشته شدن شش غیرنظامی در بمب‌گذاری نوامبر ۲۰۲۲ در استانبول می‌داند. فیدان همچنین تاکید کرد که ترکیه به دنبال تامین منافع خود در سوریه است و متعهد شد که «تمام تلاش خود را به­‌کار گیرد تا سوریه بهشت سازمان‌­های تروریستی و عرصه جنگ­‌های نیابتی نباشد». علیرغم درگیری ترکیه با پ.ک.ک در سوریه، فیدان آمادگی آنکارا را برای همکاری با دولت دمشق و همچنین با سایر کشورهایی که ترکیه در گذشته با آن­‌ها روابط تیره داشته است، همچون ارمنستان و یونان، ابراز کرد. این سخنان در حالی است که ترکیه همچنان به بهانه حضور پ.ک.ک در سوریه و عراق، عملا این دو کشور را اشغال کرده و همین چند روز قبل، منابع امنیتی کردستان عراق از کشته شدن یک شبه‌نظامی پ‌.ک‌.ک و زخمی شدن یک نفر دیگر در حمله پهپادی ترکیه خبر دادند. همچنین در ماه ژوئن، جنگنده­‌ها و پهپادهای ترکیه چندین سایت پ.ک.ک را بمباران کردند و سه رهبر این گروه را در یک «عملیات ضد تروریستی» در استان سلیمانیه عراق کشتند. این بمباران­‌ها به عنوان بخشی از عملیات نظامی ترکیه که در آوریل ۲۰۲۲ آغاز شد، است. علاوه بر این، ترکیه کردهای سوری تحت حمایت آمریکا عضو نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) که با YPG مرتبط هستند را هدف قرار داده است.

نیروهای دموکراتیک سوریه با همکاری نیروهای اشغالگر آمریکا که به دنبال جلوگیری از بازگشت حاکمیت دولت سوریه به منطقه نفت‌خیز هستند، منطقه‌­ای خودمختار در شمال شرق سوریه را کنترل می­‌کنند. ارتش ترکیه در سال‌های اخیر چندین بار مستقیماً به سوریه حمله کرده است تا از ایجاد منطقه خودمختار کرد، منطقه‌ای که کردهای سوریه آن را روژاوا می‌نامند، در شمال سوریه جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب

مقالات

گزارش

مصاحبه

سراسر دنیا