به بهانه ضرب و شتم فرید طلایی در انتقاد از قاسملو در شبکه “من و تو”

  • ۴ سال قبل

در یک برنامه تلویزیونی شبکه من و تو، فرید طلایی پژوهشگر امنیت بین‌الملل در مورد اقدامات حزب دموکرات کردستان ایران به رهبری عبدالرحمن قاسملو در سال‌های اول انقلاب اسلامی ایران به چند مورد انتقاد اشاره ‌می‌کند، اما هیمن سیدی، عضو حزب دموکرات کردستان ایران و از همکاران شبکه من و تو در آن برنامه به جای پاسخ منطقی برای رد یا تایید اظهارات فرید طلایی از عبارت «مزخرف» استفاده کرده و با لحنی بسیار تند واکنش نشان ‌می‌دهد. در اینجا قصد دفاع یا رد هیچ یک از طرفین نداریم. هدف این است که تشریح شود آیا اظهارات آقای فرید طلایی در مورد سوابق حزب دموکرات و شخص عبدالرحمن قاسملو – در موارد ذکر شده در برنامه – صحت دارد یا نه.

یکی از موارد مطرح شده در این برنامه، انتقاد از عبدالرحمن قاسملو در محکوم نکردن جنایت صدام حسین علیه مردم غیرنظامی حلبچه است که دنیا را تکان داد و هنوز هم عواقب آن ادامه دارد. همگی ‌می‌دانیم صدام حسین در روز 16 مارس 1988 میلادی و با فرماندهی علی شیمیایی پسرعموی خود شهر حلبچه را بمباران شیمیایی کرد و بیش از 5 هزار نفر را کشت و بیش از 15 هزار را نیز زخمی کرد. علاوه بر مسعود بارزانی و جلال طالبانی که مدتی کوتاه پس از این بمباران و در کمال تعجب به دیدار صدام حسین رفتند، عبدالرحمن قاسملو در آن زمان مشاور صدام حسین بود و حتی به صورت شفاهی نیز این حمله را محکوم نکرد. اگر هیمن سیدی و یا دیگر اعضای حزب دموکرات فایل تصویری و متن محکوم کردن حمله توسط قاسملو را در اختیار دارند، ‌می‌توانند منتشر کنند. اما با توجه به انتقاد شدید از این موضوع در طی سال‌های  گذشته، اگر چنین سندی وجود داشت حتما منتشر ‌می‌شد.  قاسملو در مصاحبه‌ای در 3/10/1988 ‌می‌گوید «تا آنجایی که من اطلاع دارم، رهبران عراق، مشکلات کردها را به خوبی درک می‌کنند. عراق تنها کشوری است که زمینه مذاکره و تفاهم با کردها را فراهم ساخته است». این در حالیست که برخورد صدام با کردها بر عام و خاص آشکار است. فردریک تیسو عضو پزشکان بدون مرز و سرکنسول فرانسه در اقلیم کردستان جمعه شب مورخه ۱۵/۱۰/۱۳۹۶ مصاحبه‌ای جنجالی را با تلویزیون روداو داشت که طی آن از روابط گرم صدام و قاسملو اظهار تعجب کرد.

موضوع دیگری که خشم هیمن سیدی را برانگیخت، همکاری قاسملو با مسعود رجوی است. این موضوعی قابل مخفی کردن نیست. همان طور که در عکس نیز قاسملو و رجوی خوش و بش ‌می‌کنند، همه ‌می‌دانیم قاسملو در سال 1360 و در اوج جنگ ایران و عراق وارد «شورای ملی مقاومت» به رهبری بنی صدر/رجوی شد. همچنین، اعضای سازمان مسعود رجوی در کشتار کردها به ویژه کردهای عراق همکاری تنگاتنگی با صدام داشتند و اسناد موجود در دست حکومت اقلیم کردستان نشان ‌می‌دهد اعضای این سازمان در کنار نیروهای صدام در عملیات مروارید در قتل‌عام کردها و بخشی از عملیات انفال به صورت حضوری و فیزیکی به نیروهای صدام کمک کردند. این درست زمانی بود که روابط رجوی و قاسملو گرم بود و هر دو از آنچه ‌می‌گذرد، مطلع بودند.

ناگفته نماند حزب دموکرات کردستتان ایران از همان آغاز دچار اختلاف درونی بود و این روند هنوز ادامه دارد. انشعاب آن به چند شاخه سند محکمی دال بر این موضوع است. در دوره قاسملو نیز صادق شرفکندی از منتقدان جدی قاسملو بود و با مرگ قاسملو راه برای به قدرت رسیدن او باز شد. در حالی شایعه کشته شدن قاسملو به دست ایران مطرح شد که هرگز هیچ سندی برای اثبات آن حتی از طرف پلیس اتریش منتشر نشد و پرونده قاسملو به خاطر نبود سند و مدرک مختومه اعلام شد و هرگز حتی دادگاهی علیه ایران برگزار نشد. بعضی از کارشناسان از جمله اعضای سابق حزب دموکرات قتل قاسملو را به مخالفان درون حزبی او و حتی همکاری سازمان رجوی نسبت ‌می‌دهد چون از مذاکره او با ایران ناراضی بودند و معتقدند اگر قرار بود ایران او را بکشد هرگز حین مذاکره با خود دست به چنین کاری نمی‌زد. لذا آقای هیمن سیدی نباید شایعات یک پرونده مختومه را مبنای تحلیل خود قرار دهد چون مبنا قرار دادن شایعه سبب واکنش تند و خشن و استفاده از مزخرف و سرانجام ضرب و شتم فرید طلایی – به گفته خود وی – در شبکه من و تو شد.

به نظر ‌می‌رسد آقای سیدی این خشونت را از خشونت حزب دموکرات کردستان ایران در سال‌های اولیه انقلاب به ارث برده، همان خشونتی که هم صدها شهروند ایرانی اعم از کرد و غیر کرد را به قتل رساند و همچنین به درگیری با گروه مسلح کردی و خشونت‌طلب دیگر یعنی کومله منجر شد در حالی که هر دو مدعی دفاع از حقوق کردها بودند!

رفتار  هیمن سیدی و عوامل برنامه آنان در شبکه من و تو هم چهره خشن و انتقادناپذیر حزب دموکرات کردستان ایران هم وابسته بودن این شبکه را ثابت کرد و هم نشان داد منطق خشونت بر ذهن آنان حاکم است. همان خشونتی که سبب امنیتی شدن مناطق کردنشین ایران در طی چند دهه گذشته و سرانجام توسعه‌نیافتگی آن مناطق شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب