یادداشت وارده/نویسنده ارمنی: کُرد قوم است، نه «ملت»

  • ۴ سال قبل

یکی از موضوعاتی که ناسیونالیست‌های کرد با اهداف سیاسی و ملت‌سازی در پی ایجاد و گسترش آن هستند به‌کار بردن کلمه «ملت» برای قوم کُرد است. با توجه به این که «ملت» یکی از مولفه‌های مهم تشکیل دولت-ملت و حکومت است، لذا با این هدف دست به جعل می‌زنند تا شاید در کنار نبود زبان و فرهنگ واحد حداقل بتوانند در یک کلمه واحد یعنی «ملت» آنها را معرفی نمایند، اما نوشته‌های آنان در این زمینه تفننی است. گارنیک آساطوریان، نویسنده ارمنی-ایرانی و استاد زبان‌های ایرانی دانشگاه ایروان و مسئول بخش کردشناسی، با توضیح مطالب بالا در ادامه در صفحه 20 کتاب خود «کردها و خاستگاه آنها» می‌نویسد:

«یکی ازدغدغه‌هایی که سال‌ها ذهن نگارنده را به خود مشغول کرده مشکلات وابسته به رویکردهای سطحی به مفهوم قومیت در محافل علمی است. نژاد یا قوم در اکثر آثار منتشره با مفهوم «ملت» یکسان پنداشته می‌شوند. بسیاری به قوم کرد که یک خرده فرهنگ یا گروه زبانی ایرانی است، جامه‌ی ملت پوشانده و دانسته یا نادانسته آن را ملت قلمداد می‌کنند. در حالی که نژاد یک پدیده‌ی بومی، زبانی و فرهنگی است که در منطقه‌ای معین و در گستره‌ی جغرافیایی یک ملت معنا می‌یابد؛ در صورتی که ملت پدیده‌ای است سیاسی و ابعاد و مولفه‌های دیگری دارد. به عبارت دیگر، غرض‌ورزی‌های سیاسی در دهه‌های اخیر منجر به به وجود آمدن هویت‌های کاذب و مفاهیم جعلی در بافت قومی ایران شده است، به گونه‌ای که فهم و درک مفاهیمی چون نژاد، خرده‌فرهنگ بومی و ملت را به غایت بغرنج و پیچیده کرده است.

این نویسنده ارمنی در ادامه خاطرنشان می‌کند که در گفتمان امروزی ناسیونالیست‌های کرد در مورد نژاد، قوم، ملت، خرده‌فرهنگ، زبان ملی، زبان مادری، هویت و… چنان هرج و مرجی برپاست که به قول روس‌ها حتی شیطان نیز شاخ‌هایش را از درماندگی می‌شکند و مبهوت و حیران می‌ماند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب