یادداشت وارده/شرف‌الدین میرزا قهرمانی: سمیتکو یاغی بود

  • ۴ سال قبل

شرف‌الدین میرزا قهرمانی نویسنده کتاب “ختم غائله سمیتکو” است که به کوشش میرهاشم محدث و در نشر شیرازه منتشر شده است. نویسنده در پیشگفتار کتاب می‌نویسد: “یکی از حوادث تلخ و ناگواری که در تاریخ معاصر ایران روی داده، تمرد و عصیان و یاغیگری اسماعیل سمیتقو است که حدود چهارده سال آسایش و آرامش ساکنین گوشه‌ای از مملکت باستانی ایران را بر هم زده بود.”

نویسنده که به عنوان جمعی نیروهای اعزامی برای سرکوب اسماعیل سمیتکو بوده و تمام روستاها و مناطق تحت کنترل نیروهای سمیتکو را از نزدیک دیده و بارها با وی به صورت مستقیم درگیر شده در صفحه 61 کتاب می‌نویسد: “دیشب ساعت سه از شب گذشته حرکت کردیم. به میاندوآب رسیدیم. اکراد سمیتکو شهر را طعمه آتش نموده و به کلی سوزاندند.”

وی در مورد وضعیت صائین‌قلعه/شاهین‌دژ نیز می‌گوید: “صائین‌قلعه را به دستور سمیتکو آتش زده‌اند و صورت فعلی شهر به قدری رقت‌آور است که هر بیننده‌ای را متاثر می‌سازد. تمام دکاکین و خانه‌ها و بازار را آتش زده‌اند و هر چیزی را توانسته‌اند با خود برده و هر چیزی که نتوانسته‌اند با خود حمل کنند را به کلی خراب و از حیز انتفاع خارج ساخته‌اند”.

نویسنده براساس مشاهدات شخصی خود در صفحه 70 می‌نویسد: “امروز صبح ساعت 8 و نیم، فوج از دیلمقان به چهریق حرکت کرد. از دیلمقان تا چهریق اندکی بیش از سه فرسنگ راه است. راه در اراضی مرتفع واقع و در حوالی چهریق در کوه ساخته شده است. بیرون دیلمقان قرا/روستاها و قصبات بزرگ و در یک فرسنگی آن کهنه‌شهر/سلماس واقع است. کهنه‌شهر در قدیم آباد بوده … اما اکراد سمیتکو آن را ویران کرده‌اند. در بیرون کهنه‌شهر خرمنی سوزان مشاهده می‌شود که اکراد آتش زده و رفته بودند و هنوز خرمنی که گرد کرده بودند می‌سوخت.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب