کودک‌سربازان در پ.ک.ک و گروه‌های وابسته به آن (قسمت یازدهم)

  • ۴ سال قبل

این گروه با استفاده از رویکردی سیستماتیک و بکارگیری مجموعه‌ای از شیوه‌ها کودکان را به عنوان سرباز بکار می‌گیرد. اولین روش این است کودکان را متقاعد کنند دفاع از مردم کرد امری مهم است. این امر، سبب تحریک حس تعهد در دل آنان می‌شود. یک شبه‌نظامی 14 ساله ی.پ.ژ. در مصاحبه با دیدبان حقوق بشر در 12 فوریه 2014 گفت «یک سال قبل هنگامی که در مورد چالش‌های فراروی مردم کرد به آنان گفته شد به عضویت در آمدند. در مورد ناتهیر مصطفی، اعضای گروه زمانی به خانه شان آمدند که والدین در منزل نبودند و در مورد ایدئولوژی عبدالله اوجالان با دو دختر 10 و 12 ساله حرف زدند. این نشان می‌دهد اعضای گروه برای جذب کودکان به هر خانه سر می‌زنند تا ایدئولوژی اوجالان را گسترش دهند».

همچنین، این سازمان بارها به آزادی به ویژه آزادی زنان اشاره می‌کند. گروه از این گفتمان آزادی برای تشویق دختران به عضویت استفاده می‌کند و به نظر می‌رسد این گفتمان باب دل غربی‌هاست. تولهلدان، یکی از اعضای ی.پ.ژ.، گفت: «خانواده‌هایی که کودکان خود را برای عضویت می‌فرستند به چشم‌انداز آینده‌ای آزاد فکر می‌کنند».

زین، یک فرمانده دیگر ی.پ.ژ.، که در ویدئوهای منتشره ی.پ.ژ. در یوتیوب دیده می‌شود می‌گوید زنان به کمک تلاش‌های ی.پ.ژ توانسته‌اند در سراسر مناطق کردنشین سوریه در نهادهای مختلف حضور یابند. او افزود به زنان اروپایی‌ای که در مقاومت شرکت می‌کنند به عنوان الگو نگاه می‌کنند و زنان اروپایی نیز باید در عوض به آنان کمک کنند. یک عضو زن دیگر به نام عظیمه در ویدئو می‌گوید 80% همه جنگجویان در کوبانی زن هستند. به علاوه، در ویدئو گفته می‌شود ی.پ.ژ به دموکراسی مستقیم، اکولوژی، سبک زندگی کمونال اعتقاد دارد و این زنان را آزاد و قوی می‌کند.

در همان ویدئو، یک عضو ی.پ.ژ. به نام زین می‌گوید زنان اروپایی مانند کلارا زتکین و روزا لوکزامبورگ را الگو می‌دانند و از اروپایی‌ها می‌خواهد به آنان کمک کنند. این ویدئو نشان می‌دهد تعداد زیادی کودک آموزش نظامی می‌بینند. یک دختر جوان به یک خودروی ی.پ.ژ. نزدیک می‌شود که پر از اعضای آن است تا در مورد نشانی نزدیکترین مقر بپرسد. وقتی از او می‌پرسند چرا می‌خواهد عضو شود، می‌گوید آنان را دوست دارد و می‌خواهد عضو شود.

در بعضی شرایط، این ویدئو می‌تواند درخواست کردن از دختران برای عضویت باشد – با توجه اینکه به زنان در ساختار سنتی جامعه منطقه سرکوب می‌شوند. با توجه به این شرایط، تعدادی از دختران تشویق می‌شوند تا به عضویت ی.پ.ژ. در بیایند. یک دختر 16 ساله که عضو شده تحت تاثیر گفتمان آینده آزاد قرار گرفته بود. یک دختر کودک دیگر که از جزیره راهی مقرها شد تا عضو شود می‌گوید مادرش می‌خواست او را به شوهر بدهد، در حالی که هنوز دانش آموز بود و او نیز نمی‌خواست برده باشد یا در خانه برای آنان کار کند. می‌افزاید قصد داشت به عنوان بخشی از انقلاب و آزاد باشد. یک دختر دیگر نیز می‌گوید به عضویت افتخار می‌کند و می‌خواست برای خانواده‌اش افتخار بیاورد و استدلال می‌کند آزادی زنان از مدرسه مهم‌تر است.

چون این سازمان علی‌رغم نقض آشکار حقوق کودکان همچنان به استفاده از آنان به عنوان سرباز ادامه می‌دهد، تلاش می‌کند تا اقدامات خود را با ارجاع به مفاهیم جهانی مشروعیت بخشد. با این توصیف، نمی‌‌توان باور کرد فردی که داوطلبانه یا با زور عضو شده اما حق جدا شدن ندارد بتواند در جایگاهی باشد که به آینده‌ای آزاد برسد.

این سازمان نیز همانند بسیاری از سازمان‌های دیگر در جهان تلاش می‌کند تا با صحبت کردن در مورد وضعیت ضعیف مالی خانواده، کودکان را به عضویت در بیاورد. همان طور که تولهلدان نیز ادعا می‌کند خانواده‌های فقیر کودکان خود را می‌فرستند، لذا این می‌تواند انگیزه مالی را تقویت کند که ابزاری برای تشویق آنان است. بایستی گفت در مورد خانواده ناتهیر مصطفی شبه‌نظامیان پیشنهاد کمک مالی نیز دادند.

یک مورد دیگر از پیشنهاد کمک مالی در منبج به گفته گروه این حوالی سال 2016 زمانی رخ داد که قرار شد به هر پسر یا دختر به خاطر 9 ماه سربازی مبلغ 100 دلار در هر ماه پرداخت گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب