یاددشت وارده/ کرونا، ساخت آمریکا

  • ۴ سال قبل

یک پزشک بلژیکی به نام  Hedwig Kuijpers که اهل شهر (خِنک) Genk بلژیک است، در یک مرکز بهداشت و سلامت کار می‌کند. وی دو بار به ایران سفر کرده است. او در این مقاله، فرضیاتی را در مورد نقش آمریکا در ایجاد و ساخت ویروس کرونا مطرح کرده است.

پس از شیوه گسترده و – به گفته پزشکان در سراسر دنیا – غیرعادی ویروس کرونا که نه تنها مبتلایان و قربانیان آن روز به روز بیشتر می‌شوند، بلکه زندگی مردم دنیا و اقتصاد را فلج نموده، موج اعتراضات در سطوح مختلف و علیه سیاست‌های آمریکا در این زمینه روز به روز بیشتر می‌شود. حتی افرادی، چه نویسنده چه روزنامه‌نگار و یا مقام رسمی، به صورت مستقیم مقامات آمریکایی را عامل ایجاد این ویروس می‌‌دانند که نمونه آن نویسنده آمریکایی در توئیت زیر می‌باشد:

حقیقت مربوط به کرونا ویروس که اکنون در دنیا شیوع پیدا می‌کند به تدریج آشکار می‌شود. ژائو لی جیان، دیپلمات ارشد چین و سخنگوی وزارت خارجه، ویدئویی در مورد روبرت ردفیلد، رئیس مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها را توئیت کرد که در 11 مارس در کمیته کنگره سخنرانی می‌کند. ردفیلد در آن سخنرانی اعلام کرد بعضی موارد مرگ ناشی از آنفلوآنز بعدا به عنوان کرونا تشخیص داده شده‌اند اما در مورد این که افراد کی و در چه بازه زمانی فوت کرده‌اند، چیزی نگفت.

چائو خطاب به مقامات آمریکایی می‌نویسد: کرونا از کجا شروع شد؟ اولین بار این بیماری در آمریکا چه زمانی شروع شد؟ چند نفر مبتلا هستند؟ اسامی بیمارستان‌های محل نگهداری این بیماران چیست؟ ممکن است ارتش آمریکا کرونا را به شهر ووهان چین آورده باشد. شفاف‌سازی کنید. داده‌های خود را علنی سازید. آمریکا بایستی توضیح دهد.

این توئیت در ادامه بخشی از فضای رسانه‌های اجتماعی چین مطرح شد که معتقد است ویروس جدید کرونا ممکن است از ووهان آغاز نشده باشد – افرادی از نظامیان آمریکا در اکتبر سال گذشته برای بازی‌های نظامیان جهان در ووهان بودند. سخنگویان و خروجی‌های دیگر رسانه‌ای می‌گویند این ویروس ممکن است از موسسه تحقیقات پزشکی ارتش آمریکا برای بیماری‌های عفونی واقع در دتریک فورت در مریلند آغاز شده باشد که به خاطر خطاهای امنیت بیولوژیکی دارای پاتوژن در ماه اوت بسته شد. مرکز فورت مریلند مسئول بررسی مواد عامل بیماری‌های دارای ریسک بالا مانند ابولا نیز است.

تعلیق فعالیت به دلایل مختلف بود، از جمله عدم پیروی از مقررات محلی و نبود آموزش بازتایید کارمندان فعال در آزمایشگاه بیولوژیکی. به گزارش رسانه‌ها، همچنین، سیستم آلودگی‌زدایی آب فاضلاب آزمایشگاه نتوانست طبق استاندارهای برنامه عوامل گزینش فدرال باشد.

این آزمایشگاه که بیش از شش ماه پیش بسته شده، اخیرا مورد توجه قرار گرفت. چون در دهم مارس در سایت کاخ سفید کمپینی انجام شد و 10 مورد رویداد را برشمرد کرد که در زمان بین بسته شدن آزمایشگاه و شیوع کرونا رخ داده‌اند.

به عنوان مثال، “یک آنفلوآنزای بزرگ بیش از 10 هزار نفر را پس از بستن این آزمایشگاه در ماه اوت 2019 در آمریکا کشت و کرونای جدید نیز در فوریه 2020 به اپیدمی جهانی تبدیل شد، پس از آن که آمریکا در اکتبر 2019 رخداد201 –یک تمرین جهانی پاندمیک – را برگزار کرد.  

همچنین، در این کمپین خاطر نشان شده بسیاری از گزارش‌های انگلیسی‌زبان رسانه‌ها در زمان بدترشدن پاندمی کرونای جدید و پس از بسته شدن آزمایشگاه فورت دتریک حذف شدند. این، ارتباط آزمایشگاه با ویروس کرونای جدید را بیشتر مشکوک نمود.

مسئولان کمپین از دولت آمریکا خواستند دلیل واقعی بسته شدن آزمایشگاه را منتشر نماید و بگوید آیا کرونای جدید عامل بسته شدن آزمایشگاه است یا ویروسی از آن درز کرده.

وانگ یی وای، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه ینمین چین، می‌گوید وقتی چین درگیر مبارزه با این اپیدمی بود رفتار آمریکا با چین بد بود و کاخ سفید، چین را به عدم شفافیت و آزمایشگاه‌های چین را به درز ویروس متهم کرد. اما چین با اقدامات عملی خود افکار عمومی جهان را همراه خود ساخت و آمریکا باید صمیمانه برای مبارزه با ویروس با چین و جهان همکاری کند. باید طبق تحقیقات علمی منشا ویروس مشخص شود. این تحقیق نیازمند شفافیت دولت آمریکاست. دنیا حق دارد بداند حقیقت موضوع چیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب