پاسخ رد اردوغان به تشکیل یک نهاد برای حمایت از زبان کردی

  • ۴ سال قبل

“پلاتفرم زبان کردی” چندی است در ترکیه فعالیت خودجوش خود را آغاز کرده و تلاش می‌کند تا برای کمک به تقویت زبان کردی در ترکیه از دولت و گروه‌های مختلف سیاسی آن کشور حمایت کسب کند. یکی از اهداف این پلاتفرم، ایجاد یک نهاد برای حمایت از زبان کردی است. شرفخان جزیری، مسئول این پلاتفرم، می‌گوید در طی سفری با هدف دیدار با احزاب سیاسی در پارلمان ترکیه و بررسی موضوع حمایت از زبان کردی، راهی آنکارا شده‌اند. اما سران حزب عدالت و توسعه و شخص رجب طیب اردوغان حتی حاضر به دیدار با اعضای این پلاتفرم نشده‌اند، اما حزب جمهویخواه خلق ضمن دیدار با نمایندگان این پلاتفرم، از تاسیس چنین نهادی حمایت کرده است.  

آقای شرفخان جزیری ضمن انتقاد از احزاب و گروه‌های سیاسی و مسلح کرد ترکیه – قانونی و غیرقانونی – به دلیل عدم استفاده از زبان کردی در ارتباطات خود، دولت ترکیه را به بی توجهی عمدی به زبان کردی متهم کرده است. حزب عدالت و توسعه و اردوغان در حالی حاضر به دیدار با یک نهاد مدنی نشده است که حزب جمهوریخواه توسط شخص مصطفی کمال آتاترک تاسیس شده، اما حاضر شده در مورد حمایت از زبان کردی، اقداماتی انجام دهد. این امر، یعنی رویکرد رئیس جمهور کنونی ترکیه علیه زبان کردی حتی از خود کمال آتاترک نیز تندتر است. این در حالی است که آتاترک، کردها را ترک‌های کوهی می‌نامید.

ماده سوم قانون اساسی ترکیه، زبان ترکی را تنها زبان موجود و زبان رسمی همه ساکنان آن کشور معرفی می‌کند و استفاده از زبانی، غیر از آن را جرم می‌داند. در حالی که در ترکیه ده‌ها زبان غیر از ترکی وجود دارند مانند کردی، عربی، ارمنی، لاز، چرکز، یونانی، گرجی و…

نکته مهم دیگر در مورد زبان کُردی، عدم استفاده گروه‌ها و احزاب کردی از این زبان است. به‌عبارت دیگر، عده‌ای صرفا شعار حمایت از زبان و ادبیات کردی می‌دهند، اما در عمل حتی به کردی سخن نمی‌گویند.

۱ دیدگاه

  1. کمی دیر فهمیدی اما باز خدا را شکر از قدیم گفتن ماهی را هروقت از آب گرفتی تازه است پ ک ک همان سازمان مخفی ترکیه چکش قدرت است (گوجچکوشی ) اگه کردها بخواهد راحت بشن باید این سازمان مخوف را از بین ببرند مردم کرد گول خورده هستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب