نظر نویسنده کُرد در مورد اهداف اسرائیل در کردستان عراق

  • ۴ سال قبل

آیت محمدی (کلهر) نویسنده کرد در کتاب «استراتژی کردها در ارتباط با کردها و تاثیر آن بر امنیت ملی کشورهای منطقه» به ابعاد مختلف سیاست اسرائیل در مورد کردها می‌پردازد. از سویی نیز در مورد اهداف کردها از برقراری ارتباط  کردها با اسرائیل بحث می‌کند. نویسنده در صفحه 162 کتاب اهدف کردها را چنین بر می‌شمارد:

«-برقراری روابط نزدیک با آمریکا از طریق اسرائیل؛

-استفاده از لابی قدرتمند یهودی آمریکا از طریق اسرائیل؛

-استفاده از توان رسانه‌ای یهودیان برای تبلیغ جنبش ملی‌گرایی کرد در افکار عمومی دنیا».

با توجه به سابقه روابط کردها با اسرائیل و حضور مقامات امنیتی و استخباراتی آن در کردستان عراق به ویژه در دوران جنگ ملامصطفی با دولت مرکزی 1975 میلادی، اسرائیلی‌ها تحقیقات گسترده‌ای در مورد کردها کردند. نویسنده می‌گوید اسرائیل در نتیجه تحقیقات خود به این نتیجه رسیده بود «تا زمانی که جبهه جنگ میان کردها و عراق داغ باشد و عراقی‌ها به سرکوب کردها مشغول باشند، به نفع اسرائیل است. زیرا به عراقی‌ها این فرصت را نمی‌دهد که نیرو به سمت اسرائیل اعزام نموده و در این زمینه به اردنی‌ها و سوری‌ها کمک کنند. واضح است عراق تحت هیچ شرایطی به کردها اجازه نمی‌دهند در مناطق کردنشین بر چاههای نفت سیطره یابند و به همین دلیل پیوسته برای حفظ و حراست از آن نیرو اعزام خواهند کرد».

آیت کلهر در ادامه به راهکارهای اسرائیل برای رسیدن به این هدف می‌پردازد و می‌نویسد آنان سه راهکار را برای خود در پیش گرفتند که عبارتند از تشدید اختلافات کردها با دولت مرکزی عراق، تقویت اختلافات ایران با عراق و این که جنگ کردها را همچنان فعال نگه دارند و از این طریق کشورهای ایران، سوریه، ترکیه، عراق و حتی ارمنستان را مشغول نمایند.

نویسنده در  صفحه 164 می‌نویسد: «عزرا دانیل از ماموران کهنه‌کار موساد در خصوص شگردهای اسرائیل چنین اعتراف می‌کند برای من روشن بود کمک‌هایی که به جنگجویان کرد درعراق می‌دادیم تفسیری جز این نمی‌توانست داشته باشد که ما از تراژدی کردها در راه آرمانهای خود بهره‌کشی می‌کردیم، ولی به هر حال حقیقت آن بود که ما از این راه به مشغول کردن بخش درخوری از ارتش عراق در رویارویی با کردها مزیت‌های نظامی به دست آوردیم».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب