نامه فعالان به نشست ناتو در مورد نقض حقوق بشر کردها توسط ترکیه

  • ۴ سال قبل

 تعدادی از فعالان حقوق بشر و مخالفان خشونت خطاب به هفتادمین نشست سران 29 کشور عضو ناتو در لندن نامه ای سرگشاده نوشتند و طی آن حملات ترکیه در شمال سوریه را محکوم کردند. عنوان نامه “حملات ترکیه به شمال شرق سوریه، نقض حقوق بشر و جنایات جنگی” است و می گوید: با توجه به این که در نشست ناتو در مورد حملات ترکیه به شمال سوریه بحث و گفتگو می شود، ما نیز فهرستی از موارد نقض حقوق بشر و جنایات جنگی ترکیه را به پیوست ارسال می کنیم.

در بخشی از این نامه از کشورهای غربی به ویژه اعضای ناتو خواسته شده “از فروش سلاح به ترکیه خودداری کنند چون غیرنظامیان را هدف قرار می دهد”. نویسندگان می گویند “می دانیم ترکیه این حملات را توجیه می کند و می گوید علیه سازمان تروریستی ی.پ.گ. حمله می کنم اما باید با قاطعیت بگوییم غیرنظامیان قربانیان اصلی این حملات هستند”. نویسندگان در بخش دیگری از نامه آورده اند “در زیر فهرستی از موارد  نقض حقوق بشر و جنایات جنگی ترکیه را آورده ایم و یکبار دیگر تاکید می کنید در فروش سلاح به ترکیه تجدید نظر کنید”.

این نامه می نویسد: “ترکیه در حملات خود قطعنامه 3314 سازمان ملل و حاکمیت سوریه را نقض کرده است و در شهر سرکانیه نیز کنوانسیون 1954 لاهه در مورد حفاظت از میراث فرهنگی را زیر پا گذاشته است چون میراث فرهنگی منطقه را ویران می کند و پرچم خود را در همه جا بلند کرده است. ترکیه علیه همه ساکنان اعم از کرد و عرب و ارمنی و آشوری مرتکب قتل عام شده و در حملات اخیر بیش از 300 هزار نفر را آواره نموده است. این نقض ماده 7 معاهده رم در مورد دادگاه بین المللی جنایی و کنوانسیون ژنو در مورد محافظت از افراد غیرنظامی می باشد”.

نویسندگان با تاکید بر ضرورت پایان دادن به جنگ و خشونت می گویند “زنان و کودکان قربانیان اصلی این درگیری های بین ترکیه و نیروی سوریه دموکراتیک هستند و تاکنون فقط از سرکانیه و گرسپی بیش از 70 هزار کودک آواره شده اند”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب