مواضع متناقض سران اقلیم کردستان در مورد بحران فلسطین

  • ۳ سال قبل

چند روزی از آتش‌بس شکنده میان گروه‌های فلسطینی و رژیم اسرائیل می‌گذرد. در جنگ اخیر، بیش از 200 فلسطینی از جمله ده‌ها کودک و زن کشته شدند. این دور از جنگ، با اعتراض به اخراج اجباری 28 خانواده فلسطینی از خانه‌هایشان در محله شیخ جراح در بیت‌المقدس و درگیری بین معترضین فلسطینی و نیروهای امنیتی اسرائیل در مسجدالاقصی،آغاز شد.

در سایه حقوق بشر ادعایی غرب، فلسطینیانی که سال‌ها پیش میزبان یهودیان آواره بودند، توسط همان یهودیان محاصره و بمباران می‌شوند. آنهایی که هیتلر در کوره، آنها را می‌سوزاند، حال آمده‌اند تا انتقام تاریخی خود را از مسلمانان و مردم مظلوم فلسطین بگیرند. آنهایی که حس انسان‌دوستی دارند، چهره واقعی خود را در این روزها در دفاع از مردم فلسطین که زیر توپ و هواپیماهای اسرائیل قرار دارند نشان دادند. ترور و تروریسم را در جهان صهیونیست‌ها ایجاد کردند. درست مانند داعش که آن هم ثمره همکاری آمریکا و اسرائیل بود. اسرائیل و صهیونیست با ملی‌گرایی یهودی سعی دارد در جهان نفوذ ایجاد کند. این ایدئولوژی، از رسیدن به هیچ هدفی کوتاهی نمی‌کند و قتل‌عام انسان‌ها برایشان بسیار راحت است. کودکان و زنان بی‌دفاعی که هیچ نقشی در این جنگ ندارند، روزانه قربانی قدرت صهیونیست‌ها می‌شوند و جهان در مقابل این رفتارها یک صدا نیست و آنها هم با میل خود در این قتل و کشتار اصرار می‌کنند. بیش از صدها زن و کودک‌خردسال که به آینده‌ای با صلح و دوستی با دوستان و همسایگان‌شان امید داشتند زیر آوار بمباران‌های اسرائیل جان باختند. اروپایی‌هایی که مدعی دفاع از حقوق بشر، برابری و دموکراسی هستند، تنها نظاره‌گر این جنگ بوده و هستند و حتی در جهت تحقق اهداف اسرائیل گام برمی‌دارند و مانع اعتراضات مردم خشمگین از این جنایات می‌شوند.

حال جای تعجب است که اگر در کشور فرانسه فردی با چاقو زخمی شود او را انسان دیده و تمام کانال‌های آنها از این حادثه خبر تهیه می‌کند.

آیا آن کودکان بی‌گناه در چشم ماکرون و اروپا تروریست هستند یا آنهایی که برای اشغال و قتل و استعمار آمده‌اند؟ لذا باید گفت حقوق بشر و دموکراسی یک لاف برای نگه‌داشتن قدرت در دست غرب است. هرجا منافع به خطر بیافتد صحبت از دموکراسی و هرجا که دموکراسی ساختگی آنها به خطر بیافتد صحبت از حقوق بشر می‌کنند. این رفتار اسرائیل همان رفتار داعش در خاورمیانه است که به زن و کودک و مرد و جوان رحم نکرد و با قتل و غارت و جنگ خواست قدرت را به دست بگیرد.

واکنش سران اقلیم به حملات اسرائیل

نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان درباره خشونت‌های اخیر بین اسرائیل و فلسطین بیانیه‌ای مبهم و دوپهلو صادر کرده بود و در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی گفت: «ما بسیار نگران خشونت بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها هستیم که منجر به نابودی زندگی غیرنظامیان از جمله کودکان و مکان‌های مقدس می‌شود». وی خواستار راه‌حلی صلح‌آمیز برای حل و فصل بحران شد، اما اشاره‌ای به اشغال فلسطین و بمباران روزانه غزه نکرد. مسعود بارزانی نیز روز جمعه 15 مه، در میان تشدید حملات اسرائیل به نوار غزه، با مردم فلسطین ابراز همبستگی و کنسولگری فلسطین در اقلیم کردستان نیز دریافت پیام همبستگی مسعود بارزانی خطاب به محمود عباس را تایید کرد. کنسولگری فلسطین در سال 2011 توسط مسعود بارزانی افتتاح شد. این پیام، با استقبال طرف فلسطینی مواجه شد.

 

این همبستگی در کلام در حالی بود که مقامات حزب دموکرات کردستان به شهروندان خود اجازه تجمع در حمایت از مردم فلسطین را ندادند. در واقع، تاکنون خانواده بارزانی از اظهارنظر درباره درگیری اسرائیل و فلسطین خودداری و سعی می‌کنند بیانیه‌ای خنثی صادر نمایند.

بیشتر بخوانید:

مخالفت اقلیم کردستان با پربایی تظاهرات در حمایت از فلسطین

 

روابط حزب دموکرات کردستان و اسرائیل

روابط اسرائیلی و کردی به دهه‌ها قبل باز می‌گردد. بن‌گوریون، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، در تلاش برای ایجاد اتحاد با ملت‌های غیر عرب در سراسر خاورمیانه، برنامه‌ای به نام «دکترین پیرامون» تدوین کرد که به آنها کمک ‌می‌کند تا با مخالفت اعراب برای تشکیل دولت اسرائیل مقابله کنند. این سیاست، ملت‌های غیر عرب مانند کردها، ایران و ترکیه را هدف قرار داد. با گذشت زمان، ایران به جای یک متحد احتمالی، به بدترین کابوس برای اسرائیل تبدیل شد و ترکیه نیز کشوری است که با اسرائیل روابط دارد، اما قابل اعتماد نیست. از طرف دیگر، کشورهای عربی عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل را آغاز کرده‌اند و به شدت با آن مخالفت نمی‌کنند. آنچه امروز از این سیاست باقی مانده، روابط خوب بین اسرائیل و کردستان عراق است. اسرائیل از دهه 60 میلادی با ملامصطفی بارزانی در ارتباط بوده و از آن زمان حزب دموکرات کردستان را حمایت، تأمین مالی و مسلح کرده است. مصطفی بارزانی دو بار به طور رسمی از اسرائیل دیدار کرد. یک بار در سال 1968 و یک بار در سال 1973. گفته می‌شود که در سال 1968 میلادی بارزانی از مناطق فلسطین اشغالی بازدید کرد و حتی پیروزی اسرائیل در جنگ خونین سال 1967 را به طرف اسرائیلی تبریک گفته است!

 

ملامصطفی در اسرائیل

 

بیشتر بخوانید:

یادداشت مهمان: اسرائیل و همه‌پرسی استقلال کردستان

 

اسرائیل تنها بازیگری در منطقه بود که آشکارا از همه‌پرسی استقلال کردستان در سال 2017 حمایت کرد. همزمان با رای دادن کردهای عراق، شهروندان اسرائیلی در خیابان‌ها جشن می گرفتند و پرچم‌های اسرائیل در اقلیم کردستان به اهتزاز درآمد. اسرائیل علاوه بر نیاز به اقلیم برای حضور میدانی برای جمع‌آوری اطلاعات، دلایل دیگری نیز برای حمایت از کردهای عراق دارد. در زمان همه‌پرسی، اسرائیل بخش عمده‌ای از نیاز نفتی خود را از کردستان عراق تامین کرد. این واردات برای اسرائیل بسیار مهم بود، زیرا به کشورهای نفت‌خیز خلیج فارس دسترسی نداشت. 70 درصد از نفت کردستان به اسرائیل صادر می‌شود و این امر اسرائیل را به عنوان حامی برتر اقلیم تثبیت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

اقلیم کردستان ۲ میلیون و ۶۵۲ هزار بشکه نفت در ماه گذشته به اسرائیل فروخته است

 

اکنون دلیل حمایت لفظی اقلیم از فلسطین بهتر مشخص می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب