مخالفت شبکه کردستان24 با ملامصطفی بارزانی

  • ۴ سال قبل

ایران گستره زبانی و فرهنگی وسیعی را در بر می‌گیرد. اگر نگاهی تاریخی به این کشور بیندازیم، بخش‌های وسیعی از آسیای میانه امروز، ایران و افغانستان، تاجیکستان تا هند، تمام خاورمیانه و بخش‌هایی از شمال آفریقا در چارچوب مرزهای ایران بود. تحولات مختلف سیاسی و نظامی سبب شد تا مرزهای سیاسی ایران به وضعیت موجود محدود شود اما مرز زبانی و فرهنگی الزاما تابع مرزهای سیاسی نیست. امروز در  فارسی در افغانستان و تاجیکستان و حتی بعضی شهرهای ازبکستان تکلم می‌شود اما هر کدام کشورهایی مستقل‌اند در حالی که مناطق فارسی‌زبان آنها در حوزه ایران فرهنگی قرار دارند.

این در مورد کردها نیز درست است. اشتراکات فارسی و کردی آنقدر زیاد و بینادین است که هیچ فردی نه می‌تواند از یک ریشه بودن آن را انکار کند و نه می‌تواند این موضوع را نادیده بگیرد و به اتفاقی بودن منتسب نماید. کردها بنیانگذار حکومت ایرانی‌اند و در دوران مادها نیز مرزهای ایران تا حکومت لیدیه تا مرز رودخانه هالیس در ترکیه امروزی پیش رفت و پیمان مشهور 585 قبل از میلاد و ناشی از خسوف مشهور بین ایران دوران ماد و لیدیه بسته شد. آثار و نمادهای ایرانی در نام تپه‌ها و شهرهای آن مناطق هنوز هم پابرجاست. شهر آمد/آماد از نام ماد نمونه بارز آن است که توسط ترکیه کمالیست به دیاربکر تبدیل شد. در حمله اعراب به ایران در صدر اسلام و جنگهای متعاقب آن از کردها به عنوان نیروهای ایرانی یاد می‌شود و در آخرین جنگ سرنوشت‌ساز در نهاوند امروزی – در آن زمان کاملا کردنشین بود و امروز هنوز هم بخش‌های مهمی از آن کرد مانده است – کردها بخش مهمی از نیروی جنگی ایران را تشکیل می‌دادند.

رهبران کرد مانند احسان نوری پاشا در قیام آرارات به صراحت کردها را ایرانی نامیدند و ایران با نادیده گرفتن اقدامات آنان علیه ترکیه عملا از آنان حمایت کرد تا روزی که رضاخان قلدر به دستور انگلیس از پشت به آنان خنجر زد. احسان نوری پاشا در کتب متعدد خود از جمله “ریشه نژادی کرد” بر ایرانی بودن کردها تاکید دارد. ملامصطفی بارزانی نیز جمله مشهوری دارد “هر جا کرد هست آنجا ایران است”.

با این توضیحات به گفتگوی کوتاه شبکه کردستان24 وابسته به مسرور بارزانی – که دوره جاسوسی برای ریاست دستگاه استخباراتی اقلیم کردستان را در اسرائیل گذارند – با فرهاد پیربال – نویسنده مشهور کرد – اشاره می‌کنم که در واکنش به اقدامات اعراب سنی تندرو علیه کردها در کرکوک بیانیه‌ای تنظیم کرده و “از آمریکا می‌خواهد به تعهدات خود برای مقابله با تهدید این اعراب علیه غیرنظامیان کرد کرکوک عمل کند در غیر این صورت برای درخواست کمک به سفارت ایران مراجعه خواهند کرد چون کرد ایرانی و آریایی است.” خبرنگار شبکه مذکور که سخت تلاش می‌کرد با این نویسنده مشهور گفتگو کند با شنیدن این اظهارات فرهاد پیربال گفتگو را قطع کرد و دوربین نیز به سمت دیگری رفت. در اقدامی معنادار نخواست بینندگان از از زبان این نویسنده مشهور و در راستای تایید جمله مشهور ملامصطفی ایرانی بودن کردها را بشنوند.

اما با این گونه اقدامات کرد ایرانی بودن خود را از دست نمی‌دهد و مردم نیز فراموش نمی‌کنند چگونه آمریکا همیشه از کردها استفاده ابزاری کرده و آنان را رها نموده است. نمونه آخر در عفرین و سرکانیه و دیگر مناطق کردستان سوریه که با توئیت ترامپ، اردوغان جنایتکار آمد و هنوز هم جنایت می‌کند…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب