شبه‌نظامیان ایزدی در غرب موصل پاکسازی قومی می‌کنند

  • ۴ سال قبل

روز چهارشنبه یک گزارش حقوق بشری منتشر شد که طی آن از دولت عراق خواسته شده شبه‌نظامیان ایزدی عراقی را مسئول جنایات جنگی بداند. این گزارش می‌گوید نیروهای مسلح ایزدی پس از بازپس‌گیری مناطق تحت کنترل داعش تعداد 52 غیرنظامی را در اقدامی انتقامی اعدام کردند.

بلقیس ویلی، پژوهشگر ارشد عراقی در دیدبان حقوق بشر می‌گوید: “برای واحدهایی که از قوانین تخطی کرده‌اند بایستی اقداماتی تنبیهی در نظر گرفته شود تا نتوانند به این گونه اقدامات ادامه دهند.” همچنین، خویشاوندان قربانیان به دیدبان حقوق بشر گفتند نیروهای مسلح ایزدی روز 4 ژوئن 2017 افراد را دستگیر و سپس زنان و مردان کودکان را اعدام کردند. به گفته‌ی دیدبان این نیروهای ایزدی مسئول دو مورد دیگر هستند که طی آن اعراب محلی قبایل سنی را در اواخر سال 2017 به قتل رساندند.

این گزارش از دولت عراق می‌خواهد اقدامات مناسب انجام دهد و در مورد جنایات صورت گرفته همه طرف‌ها تحقیقات لازم را انجام دهد تا افراد خاطی مجازات شوند. گزارش‌ها حاکیست افراد کشته شده از هشت خانواده عرب سنی قبیله ابو متوت بودند که از درگیری‌های داعش و شبه‌نظامیان طرفدار دولت فرار می‌کردند.

جنگجویان ایزدی “واحدهای لالش” و “واحدهای ایزدخان” را تشکیل می‌دهند. سران ایزدی به دیدبان حقوق بشر فتند “واحدهای ایزدخان” مسئول قتل 52 غیرنظامی هستند. یک مشاور حقوقی واحد ایزدی به دیدبان حقوق بشر گفت  این نیروهای مسلح تعداد 52 نفر را دستگیر کردند اما این قبیله محلی “سگ‌هایی هستند که لیاقت زنده ماندن ندارند”. مسئولان ایزدی می‌گویند این قبایل در ارتکاب جنایات توسط داعش علیه ایزدی‌ها همکاری کردند اما قبایل مذکور این ادعاها را رد می‌کنند.

دیدبان حقوق بشر تاکید می‌کند بغداد بایستی در این زمینه تحقیق و افراد خاطی را مجازات کند. اکنون که داعش از عراق و بخش‌های گسترده‌ای از سوریه همسایه حذف شده نگرانی اقدامات تلافی‌جویانه علیه  افراد تحت حاکمیت آن وجود دارد.

لاما فاکیح، معاون مدیر امور خاورمیانه دیدبان حقوق بشر می‌گوید: “چون جنگ زمینی علیه داعش کاهش یافته لذا باید نیروهای امنیتی بر این تمرکز کنند تا اقدامات تلافی‌جویانه علیه مردم مناطق تحت کنترل آن صورت نگیرد”. وی افزود: “اقدامات وحشیانه گذشته علیه ایزدی‌ها نمی‌تواند مجوزی برای نیروهای مسلح ایزدی باشد تا مرتکب هر جنایتی علیه دیگران شوند”.

گزارش‌های دیگر نیز حاکیست نیروهای ایزدی در غرب موصل مرتکب پاکسازی قومی شده‌اند که در نزدیکی منطقه شنگال قرار دارد و طی آن 24 هزار عرب سنتی و ترکمن وادار به ترک روستای خود شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب