ابراهیم گوچلو: پ.ک.ک گروهی کُردی نیست و علیه منافع کردها فعالیت می‌کند

  • ۳ سال قبل

ابراهیم گوچلو، کارشناس کُرد در یادداشتی به اخرین وضعیت مناطق کردنشین پرداخته و تاکید کرده که پ.ک.ک همچنان در عراق و ترکیه به اقدامات ضد کُردی خود ادامه می‌دهد. وی تاکید کرده که در سوریه نیز که بحث اتحاد کردها مطرح بوده و این طرح با وساطت آمریکا و فرانسه تقویت شده بود؛ اما به دلیل حضور و ماهیت پ.ک.ک./پ.ی.د که سازمان‌های متعلق به کردها نیستند اتحاد کردها در سوریه، با شکست مواجه شد.

متن یادداشت وی به شرح زیر است:

هیچ شکی وجود ندارد که وضعیت سیاسی و نوع رفتار دولت ترکیه ظلمی تاریخی، مداوم  و نسل‌کشی را علیه کردها ایجاد کرده است. هر روز در ترکیه در مورد کودتای نظامیان خبری منتشر می‌شود. چندی با پیش اظهارات ایلکر باشبوغ، ژنرال ترک، همراه بیانیه 104 فرمانده نیروی دریایی و سخنان انگین آلتای نماینده حزب جمهوریخواه مسئله کودتای نظامی مطرح شد. بحث در مورد کودتای نظامی با قوت ادامه دارد. بدون شک کودتای نظامی، مناطق کردنشین را نیز مستقیما تحت تاثیر قرار خواهد داد. سیاستمداران کُرد در ترکیه در این زمینه دیدگاهی اشتباه و خطرناک دارند. قصد دارم در این زمینه بحث کنم.

بسیاری از فعالان کُرد معتقدند بین یک رژیم نیمه غیرنظامی و یک رژیم نظامی برای کردها تفاوتی وجود ندارد و معتقدند «کردستان ترکیه توسط دولت ترکیه اشغال و همه حقوق کردها نقض شده است. مهمترین موضوع نیز این است هنوز هم کردهای ترکیه از لحاظ حقوقی و در قانون اساسی به رسمیت شناخته نشده‌اند. هیچ ظلمی بزرگتر از این نیست. لذا بین دو رژیم نظامی و غیرنظامی تفاوتی وجود ندارد».

بدون تردید این دیدگاه درست است. اما پس از این دیدگاه، دیدگاه‌های مربوط به کودتای نظامی در کردستان ترکیه مشکلات و اشتباهاتی وجود دارد. گفته می‌شود «سیستم استعمارگر ظلمی مداوم در مناطق کردنشین ترکیه ایجاد کرده است. لذا، اگر کودتای نظامی نیز صورت گیرد تفاوتی نخواهد کرد».

به نظرم این دیدگاه اشتباه است و تجربه زندگی کردها نیز این دیدگاه را تایید نمی‌کند. اما باید بگویم کودتای نظامی مبتنی بر ظلم کلان موجود سبب افزایش ظلم خُرد نیز می‌شود. در کودتای نظامی هر کردی به صورت مستقیم هدف قرار می‌گیرد. ظلم در کردستان دو برابر می‌شود. وقتی تجربه کودتاهای نظامی ترکیه (سال‌های 1960-1971-1980) را بررسی می‌کنیم و به تجربه کردها در آن دوره بپردازیم این موضوع به صورتی شفاف مشخص می‌شود.

در سوریه نیز که بحث اتحاد کردها مطرح بوده و این طرح با وساطت آمریکا و فرانسه تقویت شده بود؛ اما به دلیل حضور و ماهیت پ.ک.ک./پ.ی.د که سازمان‌های متعلق به کردها نیستند اتحاد کردها در سوریه، با شکست مواجه شد. پ.ک.ک./پ.ی.د برای رساندن زیان بیشتر به کردها، سیاست دولت‌های اشغالگر برای نابودکردن کردها را اجرا می‌کنند و وکیل و مجری آنها هستند. پ.ک.ک/پ.ی.د. پس از آغاز فعالیت اتحاد در مناطق کردنشین سوریه باز هم مانع فعالیت احزاب کردستان و انجمن میهنی کردهای سوریه شد و مسئولان و اعضای آنها را زندانی و شکنجه کَرد و می‌کند. حتی چند روز پیش دفتر انجمن میهنی توسط پ.ک.ک./پ.ی.د. به آتش کشیده شد. شهروندان کُرد نمی‌توانند آزادانه زندگی کنند. کسی نمی‌تواند اقدامات پ.ک.ک./پ.ی.د. علیه مردم را مورد انتقاد قرار دهد. منتقدان و روشنفکران را دستگیر، زندانی می‌کند و به قتل می‌رساند.

در اقلیم کردستان عراق نیز زشتی‌ها و حملات پ.ک.ک. در ابعاد مختلف ادامه دارد. می‌دانم پ.ک.ک. در اقلیم یک سازمان بیگانه، تروریست و اشغالگر است. در این مورد به اظهارات ریبر احمد، وزیر امور داخلی اقلیم کردستان، اشاره می‌کنم. آقای ریبر احمد می‌گوید «فعالیت‌های پ.ک.ک به شهروندان ما زیان می‌رساند و لازم است این گروه برای اقلیم کردستان مشکل درست نکند». وی در این مورد از ترکیه و پ.ک.ک. خواست مشکلات خود را از اقلیم کردستان دور کنند، چون عملیات آنها به شهروندان اقلیم کردستان زیان می‌رساند.

اما باید بدانیم پ.ک.ک. مسبب حملات دولت ترکیه است. همان طور که بارها به صورت کتبی و شفاهی گفته‌ام، اقلیم کردستان باید مسئله گروه تروریستی پ.ک.ک. را حل کند و بدین ترتیب مسئولیت خود در برابر کردها را اجرا نماید. پ.ک.ک شنگال را اشغال کرده و به مردم آنجا ظلم می‌کند و اجازه نمی‌دهد مردم شنگال به خانه خود برگردند.

ریبر احمد در قضیه شنگال نیز می‌گوید «توافق شنگال تاکنون اجرا نشده است. هیچ پیشرفتی در موضوع توافق شنگال صورت نگرفته است و هیچ گام مثبت برای اجرای توافق برداشته نشده است و متاسفانه هنوز هم آن نیروها در شنگال هستند. از حکومت فدرال عراق و همه طرف‌ها از جمله سازمان ملل می‌خواهم برای اجرای این توافق با حکومت اقلیم کردستان همکاری کنند». دیدگاه فرمانده پیشمرگه‌ها در قضیه شنگال مهم است. فرمانده پیشمرگه‌ها در شنگال می‌گوید «افراد مسلح پ.ک.ک. زنان و کودکان ایزدی را جمع می‌کند و به عنوان سپر انسانی بر سر مسیر ارتش عراق قرار می‌دهد. پ.ک.ک. همانند همیشه مردم ایزدی را برای اهداف غیرانسانی به‌کار می‌گیرد و برای ورود ارتش عراق به شنگال مانع ایجاد می‌نماید. ممکن است ارتش عراق چند ساعت به پ.ک.ک. وقت داده باشد تا از شنگال و شیخان خارج شود؛ اما پ.ک.ک هنوز آنجاست».

جنگ اعراب و کردها سازماندهی می‌شود

در حال حاضر در قامیشلو بین نیروهای مسلح مختلف، جنگ خیابانی رخ داده است. به صورت واضح باید بگویم بعید نیست این جنگ به جنگ کُرد و عرب تبدیل شود. لازم است بدانیم در روزهای آتی جنگ اعراب و کردها به صورتی خطرناک روی خواهد داد. از آغاز جنگ داخلی سوریه، جنگ داخلی کردها، جنگ کرد و عرب سازماندهی شد. وقتی حکومت سوریه کنترل مناطق کردنشین سوریه را به پ.ک.ک./پ.ی.د. سپرد، این جنگ، نیز آغاز شد. در آن زمان نیز پ.ک.ک. علیه کردهای سیاسی، صلح‌طلب و غیرمسلح جنگ را ادامه داد. در پایان، آمریکا باعث شد شهرهای عرب‌نشین به دست پ.ک.ک./پ.ی.د. اشغال شوند. در همان دوره اعلام کردم جنگ اعراب و کردها در آینده به وجود خواهند آورد. اکنون نیز نشانه‌های این جنگ دیده می‌شود. این جنگ برای کردها یک مصیبت بزرگ خواهد بود. لازم است جلوی جنگ گرفته شود.[1]

[1]. https://rojevakurd.com/kurd-u-cuntayen-leskeri-erisen-pkke-li-du-besen-kurdistane-sere-kurdan-u-ereban/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب