آیا خون سکینه جانسز نیز پایمال شد؟

  • ۴ سال قبل

اعضای پ ک ک  کتابی به نام “زندگی من سراسر مبارزه بود” را در دانشگاه سلیمانیه پخش کردند و نویسندگی آن را به سکینه جانسز نسبت دادند و این صرفا اقدامی تبلیغی برای انحراف افکار از واقعیت مسئله است. سکینه جانسز با نام سازمانی سارا از جمله بیست و اندی افراد بنیانگذار حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در روستای فیس از توابع لیجه دیاربکر در سال 1978 بود که طی آن طرفداران عبدالله اوجالان ملقب به آپو عنوان خود را از “آپوچولار” (طرفداران آپو) به پ ک ک تغییر دادند و این به عنوان اولین کنگره رسمی پ‌ک‌ک تلقی شد.

خانم جانسز در آن زمان با محمد شنر، یکی از اعضای دیگر و بنیانگذار پ ک ک، نامزد بود. عبدالله اوجالان ازدواج را در پ ک ک ممنوع کرد لذا آنان نتوانستند عروسی و به صورت رسمی ازدواج کنند البته آقای اوجالان علی رغم مخالفت شدید اعضا، با کثیره ییلدریم با نام سازمانی فاطمه ازدواج کرد و برای خود استثنا قائل شد. تحولات سیاسی و نظامی آن زمان ترکیه سبب شد تا پ ک ک هسته رهبری خود را به سوریه و دره بقا منتقل کند و بسیاری از از اعضا از جمله سکینه جانسز در ترکیه دستگیر و زندانی شدند.

سکینه جانسز و محمد شنر

سکینه جانسز پس از آزاد شدن در زندان به دره بقا فرار کرد تا خود را به اوجالان برساند اما با مشاهده یکه‌تازی و دیکتاتوری او با روحیه انعطاف‌ناپذیر خود از اوجالان نیز انتقاد کرد. این دوره با قتل محمد شنر به دستور اوجالان مصادف شد. محمد شنر با افشای حرمسرای عبدالله اوجالان و وجود استخر شیر ویژه اوجالان زلزله‌ای در مقرهای پ ک ک در دره بقا ایجاد کرد. او سازمانی به نام وَژین/تجدید حیات تاسیس کرد اما خیلی زود به دستور اوجالان کشته شد.

سکینه نیز سخت ناراحت بود. اوجالان سکینه را اروپا فرستاد. در ادبیات پ ک ک این به معنای تبعید است. سکینه جانسز به آلمان و سپس فرانسه رفت. فضا او را از انتقاد مستقیم علیه اوجالان دور کرد. هنگامی که عبدالله اوجالان مذاکرات صلح با اردوغان را آغاز کرد سکینه جانسز شدیدا با این اقدام مخالفت کرد. از نظر وی اوجالان برای نجات جان خود و رفاه در زندان مجری بازی‌ها و برنامه‌های اردوغان شده است و هدف اردوغان نه صلح و حل مسئله کرد بلکه استفاده ابزاری است. البته گذشت زمان نشان داد پیش بینی او درست بود.

انتقادات شدید او از اوجالان سبب شد تا پ ک ک با هماهنگی میت ترکیه او را نیز همانند بسیاری از مخالفان دیگر اوجالان – سمیر، هوگر، ارات… – از میان بردارد. عمر گونی، عضو میت که سالها راننده سکینه جانسز بود، او را در دفترکارش در پاریس همراه دو زن دیگر عضو پ ک ک به قتل رساند. عمر گونی در پاریس زندانی شد اما قبل از محاکمه در دادگاه اعلام شد خودکشی کرده است! لذا پرونده مختومه اعلام شد. برای بسیاری از اعضا و هواداران پ ک ک هنوز هم سوال است چرا پ ک ک در پیگیری پرونده قبل و بعد از مرگ عمر گونی عملا بی تفاوت بوده و است! بسیاری معتقدند پاسخ این گونه سوالات در پیگیری مسئله تاسیس پ‌ک‌ک  توسط میت ترکیه توسط عبدالله اوجالان، کارمند رسمی و سابق میت، است. آیا زمان آن نرسیده فعالان حقوق بشر کرد خواهان تاسیس دادگاهی جهت دستگیری و محاکمه سران پ ک ک شوند که تاکنون صدها جوان کرد را به خاطر انتقاد از عبدالله اوجالان در داخل و خارج از پ ک ک به قتل رسانده‌اند؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب