یادداشت وارده: رقابت جناح بارزانی با رفقای اوجالان در کردستان سوریه

  • ۳ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، چندی پیش به مناسبت سال نو میلادی هر کدام از اعضای تودم یا خود مدیریتی در کردستان سوریه، از جمله الهام احمد گرفته، الدار خلیل و مظلوم عبدی، سال 2021 را سال برگزاری انتخابات اعلام کردند. اما، در طرف مقابل، کردهای وابسته به مسعود بارزانی (انکسه)، ضمن انجام مصاحبه تلویزیونی باکانال روداو در اربیل رسما مخالفت خود را با این انتخابات اعلام کردند. عبدالکریم میرانی، از کردهای وابسته به مسعود بارزانی، این مصاحبه را انجام داد. گفتنی است انکسه همان چتر پارتی (حزب دموکرات کردستان عراق- به رهبری مسعود بارزانی) در کردستان سوریه است که تا حدودی موافقت ترکیه را برای رقابت/ دشمنی با ق.س.د و یا پ.ی.د در کردستان سوریه جلب کرده است. ق.س.د و پ.ی.د، نیروهای وابسته به پ.ک.ک و عبدالله اوجالان هستند.لذا باید گفت اختلافات قدیمی پارتی و پ.ک.ک در منطقه سبب شده است تا شاخه‌های آنها نیز به این اختلافات دامن بزنند و درگیر رقابت شوند.

عبدالکریم میرانی با اشاره به مخالفت آنها و حزب اتحادیه میهنی در کردستان سوریه با این انتخابات شرایط برای انجام آن را نامساعد خواند و اعلام کرد اگر در آینده نیز انتخاباتی صورت بگیرد، باید تحت نظر اتحادیه اروپا انجام شود. البته وی مشخص نکرد در این انتخابات، نقش دولت سوریه به ریاست بشار اسد چه خواهد بود.

عبدالکریم میرانی افزود: «ما با انجام این انتخابات مخالف هستیم. چرا که بخشهایی از کردستان سوریه اشغال شده و مردم آن آواره هستند. انکسه توانسته در مذاکرات سوچی هم شرکت کند و نماینده‌ای در این مذاکرات داشته باشد». نکته بعدی که در مورد انتخابات، مبهم است، برگزاری آن در مناطق عرب‌نشین خواهد بود. اعراب با دخالت کردهای وابسته به پ.ک.ک مخالف هستند. در این زمینه، میرانی با بیان این نکته که انکسه با انجام انتخابات در مناطق عرب‌نشین مخالف است، تاکید کرد که نمی‌خواهند دشمنی جدید برای خود ایجاد کنند. گفتنی است مظلوم عبدی، فرمانده ق.س.د بر رای مناطق عرب‌نشین حساب باز کرده است تا قدرت در مناطق مختلف سوریه‌ی تجزیه‌شده را در اختیار داشته باشد.

عبدالکریم میرانی تاکید کرد که در این شرایط حساس منطقه و سوریه، این انتخابات و اجرای آن موفق نخواهد بود و عواقب تلخی برای مردم خواهد داشت. به نظر می‌رسد اختلافات کردهای سوریه در سال  2021 نیز ادامه داشته باشد. اختلافاتی که ناشی از رقابت دیرینه اوجالان و بارزانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب