یادداشت وارده: ترور وخشونت

  • ۳ سال قبل

یکی از اعضای سابق گروه ی.پ.گ، شاخه پ.ک.ک در سوریه در یادداشتی اختصاصی به حاکم شدن ترور و خشونت در مناطق کردنشین خاورمیانه پرداخته است:

سالهاست کُردها در ایران وترکیه و عراق و سوریه، اسیر دروغ و فریب گروه‌هایی هستند که وابسته به نظام سرمایه‌داری می‌باشند. پ‌ک‌ک و پژاک در سال‌های اخیر بیشترین ضربات را از لحاظ مادی و معنوی به مردم کُرد در ترکیه و ایران وارد کرده‌اند. اخاذی و ربودن کودکان، وارد کردن آنها به نزاع‌های مسلحانه و تروریستی، و در نهایت به کشتن دادن آنها در کوهستان و چشم‌انتظاری خانواده‌ها، یکی از مهمترین جنایات پژاک است.

هیچ گروهی در جهان ادعا نمی‌کند که با هدف حمایت از یک قوم، کودکان آنها را برباید، و اجازه ملاقات ندهد و حتی جنازه آنها را نیز تحویل ندهد. پ.ک.ک و پژاک در طول این سال‌ها از سوی امریکا و اسراییل بنیان نهاده شدند تا در منطقه جهت اهداف آنها از مردم منطقه استفاده کنند. بزرگترین جنایات را از آمریکا و گروه‌های وابسته به آنها شاهد بودیم. لذا باید گفت ادعای پ.ک.ک در مورد حمایت از کردها، یک دروغ بزرگ است. آنها ادعا حقوق مردم کُرد را دارند، در حالی که خود در منطقه بیشترین جنایات را علیه مردم اعمال کرده‌اند. حتی در ایران نیز اخاذی‌های مالی پژاک سبب شده تا مردم این مناطق شکایات خود را به دیدبان حقوق بشر کردستان ایران ارائه داده و درخواست مطالبه و حقوق خود را داشته باشند. کولبری، بیکاری، توسعه‌نیافتگی و… ثمره همین سیاست اخاذی است.

در بعضی از مناطق مرزی ایران و در روستاهای مرزی در شرایط کرونا که مردم زیر بار تحریم و فشار اقتصادی و عوارض کرونا درگیر هستند، پژاک به زور و تهدید، مبالغ هنگفتی را از بسیاری از مرغدار‌ی‌ها و گاوداری‌ها و پرورشگاه‌های ماهی و حتی شرکت‌های شخصی که ربطی به دولت نداشته‌اند و پیمانکار پروژه‌های آبادانی در منطقه هستند، به زور گرفته و آنها را تهدید کرده سکوت کنند و این جنایات را افشا نکنند تا بیشتر آسیب نبینند. به این ترتیب، سرمایه و سرمایه‌گذار و توسعه، نابود می‌شود و جوانان چاره‌ای جز کولبری برای امرار معاش ندارند. این خشونت و ترور و آدم‌ربایی، به کردها ضربه است. اما پژاک مدعی است برای کردها می‌جنگد.

دلیل اخاذی و فشار بر مردم از سوی پژاک نابودی کردستان ایران، ایجاد جنگ و خشونت و ترور است. در این فضا، تعقل و توسعه، ثبات و اشتغال وجود ندارد؛ اما کولبری، کودک‌سربازی و آسیب‌های اجتماعی، سکه رایج هستند. توسعه‌نیافتگی تاریخی در کردستان، مقصران زیادی دارد؛ اما یکی از مهمترین آنها گروه‌های شبه‌نظامی هستند. پژاک و پ.ک.ک؛ در سال‌های اخیر به ایران و امنیت همسایگان ایران ضربه زده‌اند. دولت ایران باید از حقوق مردم خود در مناطق مرزی و کردنشین با قدرت دفاع کند تا ترور و خشونت، از منطقه اخراج شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب