کودک‌سربازان در پ.ک.ک و گروه‌های وابسته به آن (قسمت ششم)

  • ۴ سال قبل

کودک سربازان پ.ی.د./ی.پ.گ.

پ.ی.د. شاخه پ ک ک در سوریه(56) نیز همانند بسیاری از گروه‌های مسلح دیگر از کودکان در جنگ استفاده می‌کند تا بتواند نیازهای سازمانی خود را تامین نماید و برای آینده جنگجو پرورش دهد. به این معنا، استفاده از کودک سربازان توسط پ.ی.د. نشان‌دهنده ملاحظات عملی آن است. واضح‌ترین دلیل، بیشتر مردان بین 18 تا 40 سال که می‌توانستند در مناطق تحت کنترل پ.ی.د. برای سرباز اجباری مورد استفاده قرار گیرند، از ترس عضویت اجباری و فشار سیاسی آن سوریه را ترک کردند(57). در عوض، این اقدام سبب شد تا شاخه مسلح آن یعنی ی.پ.گ. با کمبود نیرو برای شاخه نظامی مواجه گردد. بنابراین، پ.ی.د. از هر خانواده حداقل یک نفر را برخلاف میل و اراده آنها و بدون توجه به سن و جنس به عضویت شاخه مسلح در آورده است.

تعداد زیادی از گزارشات بین‌المللی در مورد استفاده پ.ی.د. از  کودک سرباز اسنادی را ارائه کرده‌اند. دیدبان حقوق بشر در سال 2014 گزارشی را با عنوان “تحت حاکمیت کردی” منتشر نمود و اعلام کرد پ.ی.د. و نیروهای پلیس محلی‌اش از زمان تاسیس اداره خودگردان از کودکان در ایست‌های بازرسی و عملیات نظامی استفاده می‌کنند(58). در ژانویه 2015، دیدبان حقوق بشر گزارش کرد در ژانویه سال قبل یعنی 2014 حداقل 59 کودک از جمله 10 کودک زیر 15 سال ودار به عضویت در ی.پ.گ. شده‌اند(59). در 16 اوت سال 2013 نیز کمیسیون بین‌المللی تحقیق سازمان ملل در سوریه اعلام کرد پ.ی.د. کودکان 12 ساله را در عفرین و حسکه به عضویت ی.پ.گ. در آورده است. در همان حال، سازمان ملل در گزارش خود در مورد کودکان و درگیری‌های مسلحانه تایید کرد این گروه مسلح از کودکان 14 الی 17 ساله در حسکه برای ایست بازرسی و موارد مشابه استفاده می‌کند.

علاوه بر کمبود نیروی نظامی، پ.ی.د. از کودکان برای شستشوی مغزی در معرض ایدئولوژی قرار می‌دهد چون همانند بزرگسالان مقاومت نمی‌کنند. بدین‌ترتیب، افرادی وفادار را تربیت می‌نماید. بنابراین، کودکان در مناطق تحت کنترل پ.ی.د. در معرض آموزش وخیم ایدئولوژیک قرار دارند. اسناد و فایل‌های یافت شده در حافظه دوربین‌های مسقر در مراکز ی.پ.گ. و افراد کشته‌شده در طی حملات ترکیه به عفرین تایید می‌کند تعداد زیادی کودکان 13 الی 17 ساله توسط این سازمان مورد استفاده قرار گرفته‌اند. بعضی تصاویر کودکان را در برابر عکس عبدالله اوجالان و رهبران ارشد سازمان را نشان می‌دهد(61). طبق گزارش “جنگ او: زنان در برابر داعش” که یوتیوب آر.تی. آمریکا منتشر کرده، یک عضو ی.پ.گ. به نام تولهلدان در مقر “شهید بریوان” به دختران کم سن و سال آموزش می‌دهد؛ این مقرها برای آشنا شدن کودکان با افکار عبدالله اوجالان و زندگی او هستند(62). همچنین، در کتب درسی مناطق تحت کنترل پ.ی.د. سخنان عبدالله اوجالان را آورده‌اند که کودکان را به جنگ و مردن تشویق می‌کند(63). 

با توجه به این که کودکان سریع‌تر یاد می‌گیرند، آنان برای اهداف کودک‌سرباز و اعزام به جنگ گزینه مناسبی شده‌اند. به گفته بریتان سالا، از فرماندهان پ ک ک، سازمان به “کودکان خیلی کم سن و سال” آموزش  می‌دهد اما تا سن 18 سالگی به جنگ نمی‌فرستد. او تایید کرد کودکان سریع‌تر یاد می‌گیرند و به آنها  گفته می‌شود “اگر هدف داشته باشید، مانعی وجود ندارد”(64). پ.ی.د. علاوه بر اهداف مسلحانه از کودکان برای تامین نیازهای گوناگون سازمانی نیز استفاده می‌کند. در سال 2014 مجله مد به نام “ماری کلر” تصاویر دختران مبارز با داعش را منتشر کرد و یکی از آنها دختری 12 ساله بود. آن دختر هیوادار محمد 12 ساله با  لباس یونیفرم یک اسلحه نیز در دست داشت(65). به نوشته آن مجله، هیوادار مجاز نبود در جنگ شرکت کند چون خیلی کوچک است و در مقرهای زنان کارهای داخلی را انجام می‌داد.

اگرچه مجله مدعی شد از آن کودک برای جنگ استفاده نمی‌شود اما موارد متعدد از جمله مرگ دختری 15 ساله در درگیری با داعش به نام دلیل ریاض قاسم خلیل(66) نشان می‌دهد پ.ی.د. از کودکان در جنگ نیز استفاده می‌کند(67). واضح‌تر بگوییم، انجام این آموزش‌ها برای کودکان طبق حقوق بین‌الملل همان حکم کودک سرباز را دارد. طبق گزارش وزارت خارجه آمریکا، ی.پ.گ. از کودکان زیر 15 سال به عنوان جنگجو استفاده می‌کند(68). یک فایل ویدئویی به نام “سَری هلده” (قیام کن) در توئیتر منتشر شد – البته توئیتر حساب را حذف کرد – کودکی را نشان می‌داد که 7 ساله بود و با مسلسل تیراندازی می‌کرد(69).   

پ.ی.د. نیز همانند دیگر گروه‌های تروریست است و به کودکان مواد مخدر می‌دهد و این تهدیدی برای آنهاست. ارتش ترکیه و ارتش آزاد سوریه در منطقه بورسیه تعداد زیادی قرص‌های کاپتاگون کشف  کردند که جنگجویان قبل از عملیات انتحاری استفاده می‌کردند(70). تعیین تعداد دقیق کودک‌سربازان پ.ی.د. سخت است چون والدین آنان می‌ترسند و به این امید هستند کودکانشان از طریق مذاکره آزاد شوند. در هفته پایانی سال 2015،  پس از مرگ لطیفه کایا با نام سازمانی “جاهده” آموزش‌دهنده کودک سربازان مشخص شد خانم کایا و دوستانش بیش از 500 کودک را به عضویت پ ک ک/ی.پ.گ. در آورده‌اند(71). 

اگرچه تعیین تعداد دقیق کودک‌سربازان غیرممکن است، اما گزارش‌ها و اظهارات متعدد شاهدان عینی در این زمینه وجود دارد. درواقع بعضی داده‌ها در سایت‌های رسمی وابسته به پ ک ک/پ.ی.د. منتشر شده‌اند. همچنین مواردی نیز توسط رسانه‌های غربی منتشر شده‌اند تا تصویر این گروه در افکار عمومی را بازسازی کنند. با نگاهی سریع به آن موارد نشان می‌دهد بعضی دولت‌ها ممنوعیت استفاده از کودک‌سرباز توسط حقوق بین‌الملل را نادیده گرفته‌اند. به  عنوان مثال، گزارش مجله فرانسوی مد به نام “ماری کلر” در اکتبر 2014 به اظهارات دختران نوجوان و عکس آنها اختصاص یافت و آنان را “قهرمانان مبارزه برای یک مسئله انقلابی” نامید. مجله با انتشار عکس دختران کم سن و سال اما مسلح تلاش کردن این کودکان را آرمانی جلوه دهد(72). با توجه به این که ی.پ.ژ. شاخه زنان پ.ی.د. 7500 عضو دارد و در عملیات‌های خطرناکی نیز شرکت کردند، لذا مجله ماری کلر گزارش کرد این افراد هر روز با ریسک زخمی شدن و مرگ مواجه هستند. همچنین مدعی شد این شاخه مردم را در برابر داعش، النصره محافظت می کند. اما این گزارش به صورتی طعنه‌آمیز استفاده پ ک ک از کودک سربازان را نادیده گرفت و مدعی شد ی.پ.ژ. اخلاق و انسانیت و برابری را در بین اعضا رعایت می‌کند. بنابراین، یک گزارشگر می‌گوید این اقدامات سبب ایجاد رابطه نزدیک بین ی.پ.ژ. و دل‌های کودکان می‌گردد. مجله طوری گزارش کرد که انگار این دختران جوان در حال سپری کردن تعطیلات هستند. درپایان نیز نوشته بود این دختران نه توسط داعش زخمی شده‌اند نه اسیر.

صفحه رسمی توئیتر مرکز فرماندهی نیروهای آمریکایی (سنتکام) در فایلی نشان داد کودکان نیز به عنوان اعضای پ.ی.د./ی.پ.گ. می‌جنگند. می توانیم استدلال کنیم این اقدام سنتکام تلاش برای مشروعیت بخشیدن به نقض حقوق بشرتوسط پ ک ک بوده که در جنگ با داعش صورت می‌گیرد. درواقع، مقامات آمریکایی گفتند در دادن اسلحه به افراد محدودیت سن وجود ندارد لذا استفاده ی.پ.گ. از کودک سربازان را نادیده گرفت(73).      

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب