کلاه گشاد آمریکا بر سر پ.ک.ک

  • ۴ سال قبل

به گزاش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران و به نقل از منابع محلی، خبرنگاران دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در اقلیم کردستان عراق مطلع شده‌اند که یک هیئت ارشد آمریکایی در قندیل با رهبران پ.ک.ک دیدار کرد.ه است. این هیئت از رانیه به قندیل رفته و در طول مسیر با جنگنده‌های آمریکایی محافظت شده‌اند تا جنگنده‌های ترکیه این هیئت را احتمالا به اشتباه هدف نگیرد. ریباز مجید روزنامه‌نگار مستقر در عراق که برای صدای آمریکا گزارش ارسال می‌کند، در صفحه توئیتر خود ضمن تایید خبر فوق، نوشته است که: «آمریکا از پ.ک.ک خواسته این گروه مسلح دخالت در سوریه را متوقف کند و آمریکا نیز در عوض به صورت مستقیم از اداره خودگردان وابسته به کردها در سوریه حمایت خواهد کرد. هیئت آمریکایی یک پروژه صلح مشابه پروژه صلح با طالبان در افغانستان راپیشنهاد کرده است (مطمئن نیستم این پروژه برای ترکیه در برابر مناطق خودگردان سوریه یا برای ترکیه در برابر پ.ک.ک است)».

منابع محلی و خبرنگاران دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در اقلیم کردستان، ضمن تایید تلویحی خبر فوق، اعلام کرده‌اند که این دیدار در دوازدهم مرداد انجام شده و یک هیئت نظامی و سیاسی سطح بالای آمریکایی برای دیدار با سران پ.ک.ک به کوهستان قندیل عراق رفته‌اند. این در حالی است که پ.ک.ک، در لیست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار دارد و این امر نشان می‌دهد که آمریکا برای پیشبرد منافع خود از دیدار با گروه‌های تروریستی نیز خودداری نخواهد کرد. از سوی دیگر این دیدار، به خوبی ماهیت ابزاری پ.ک.ک در سیاست خارجی آمریکا را اثبات می‌کند. در حالی که سران این گروه و تیم رسانه‌ای پ.ک.ک، مدام از آمریکا برای خیانت به کردها در سوریه و چشم‌پوشی از حمله ترکیه مورد انتقاد قرار می‌دهند و آمریکای سرمایه‌داری را عامل اصلی منازعات در جهان می‌دانند، اکنون حاضر به دیدار با آمریکا شده‌اند. آمریکایی که در ماجرای بمباران شیمایی حلبچه و سردشت و همچنین ده‌ها جنایت صدام علیه کردها سکوت کرده بود. این سکوت و این مذاکرات، نشان از بی اهمیتی کردها در اندیشه و عمل سران پ.ک.ک دارد.

این دیدار در حالی صورت گرفته که پ.ک.ک در یک سال اخیر به شدت تضعیف شده است. فرماندهان ارشد و کادرهای عالی‌رتبه این گروه بر اثر حملات ترکیه و همکاری پارتی (حزب دموکرات کردستان عراق) با سازمان اطلاعات ترکیه کشته شده‌اند و عده زیادی از نیروهای این گروه خود را تسلیم کرده‌اند. در واقع پ.ک.ک به این نتیجه رسیده است که اگر این روند ادامه داشته باشد، در زمستان سرد و مرگ‌بار قندیل، اثری از پ.ک.ک نخواهند ماند، به خصوص که ترکیه و پارتی بر معابر و راه‌های راهبردی منتهی به قندیل مسلط شده‌اند.

کارشناسان کُرد اعتقاد دارد این دیدار به درخواست طرف پ.ک.ک صورت گرفته است. زیرا این گروه در ماه‌های اخیر به شدت ضعیف شده و سعی دارد به هر قیمت خود را حفظ کند. مقدمات این دیدار نیز از طریق شاخه سوری پ.ک.ک (حزب اتحاد دموکراتیک سوریه- پ.ی.د) که با آمریکا در غارت نفت سوریه همکاری دارد، فراهم شده است. احتمالا آمریکا نیز از این دیدار خروج پ.ک.ک از سوریه و قطع ارتباط سازمانی آن با ی.پ.گ و پ.ی.د را دنبال خواهد کرد تا زمینه احتمالی توقف حملات ترکیه به سوریه و پایان اختلافات آنکارا- واشنگتن فراهم شود. در این صورت، ی.پ.گ به طور رسمی به نیروی زمینی آمریکا در سوریه تبدیل خواهد شد و آمریکا با عاملیت این گروه می‌تواند نفت سوریه را در اختیار بگیرد. البته هنوز منابع خبری وابسته به پ.ک.ک در این زمینه سکوت کرده‌اند. آنها نمی‌دانند که چگونه باید اعضای خود را پس از 40 سال جنگ و خونریزی و نابودی کردها، قانع کنند. زیرا در این صورت، پ.ک.ک عملا و به طور رسمی به نیروی نیابتی تبدیل خواهد شد (مانند  القاعده و طالبان) و ادعای مضحک استقلال نیز دیگر ارزشی نخواهد داشت. گفتنی است پ.ک.ک، پیش از این نیز به طور جدی ارزش عملیاتی خود را به دلیل حملات ترکیه از دست داده بود. چنانچه ذکر شد، این گروه با همکاری با آمریکا، عملا به یک گروه تحت کنترل تبیل خواهد شد و امکان عملیات مستقل را نیز از دست خواهد داد و این امر نیز یعنی نابودی تدریجی پ.ک.ک…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب