ژئواستراتوس: مواد مخدر، منبع مالی پ.ک.ک است (1)

  • ۴ سال قبل

ترجمه از: دیدبان حقوق بشر کردستان ایران

سایت ژئواستراتوس درمقاله‌ای به وجوه مختلف گروه پ.ک.ک از جمله منابع مالی آن پرداخته و می‌نویسد: «بودجه سالانه پ.ک.ک میلیون‌ها دلار است و منابع مالی آن شامل اخاذی سازمان‌یافته از کردهای ساکن اروپا، فروش اجباری نشریات، فعالیت‌های قانونی تجاری، حملات مسلحانه برای سرقت، گرفتن مالیات انقلابی با زور از فعالان بازرگانی کرد، قاچاق عتیقه، قاچاق مواد مخدر و موارد متعدد دیگر می‌شود. به عنوان مثال، این سازمان فقط در انگلستان هر سال بیش از 4 میلیون دلار از کردها اخاذی می‌کند».

نویسنده در ادامه می‌نویسد: «پ.ک.ک کنترل تولید یک سوم هروئین در ترکیه را در دست دارد و فروش آن را در اروپا انجام می‌دهد. روابط پ.ک.ک و قاچاق هروئین از طریق مافیای کرد ساکن اروپا انجام می‌شود که بیشتر آنان قبیله‌ای هستند. این قبایل که ساختار خانوادگی دارند با پ.ک.ک.روابط تنگاتنگی دارند. از جمله این قبایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: آکسوی، آیدین متین، بایباسین، جانتورک، دمیر، گوون، کایا، کیتای، کونوکلو آی، اوزدمیر، پولات، ساکیک، سنار، اوگور، ییلدریم».

نویسنده در ادامه به قتل غیرنظامیان توسط پ.ک.ک اشاره کرده و آمار کشته و زخمی‌ها در مقطع زمانی 1984 یعنی آغاز عملیات مسلحانه تا زمان دستگیری اوجالان را چنین می‌نویسد:

مرد: 3579 کشته و 4028 زخمی

زن: 528 کشته و 787 زخمی

کودک: 523 کشته و 634 زخمی

جمع کل: 4630 کشته و 5449 زخمی.

همچنین نویسنده مقاله فهرست افراد دیگر کشته و یا زخمی شده توسط پ.ک.ک را ارائه می‌کند که شامل دادستان، قاضی، معلم، امام جماعت، روحانی دینی، استاد دانشگاه، مهندس، پرستار، شهردار، باغبان، دهیار، پزشک، افسر می‌شود و جمع کل را چنین می‌نویسد: 340 کشته و 103 زخمی.

نویسنده در ادامه می‌گوید: «قتل افراد فقط به خاورمیانه محدود نیست در اروپا نیز پ.ک.ک دست به قتل زده است. فقط از 1984 تا 1987 پ.ک.ک حدود بیست نفر را در سوئد، دانمارک، سوئیس، فرانسه و بقیه کشورهای اروپایی به قتل رساند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب