یادداشت وارده/نقش زنان در پ ک ک/پژاک

  • ۴ سال قبل

حزب کارگران کردستان  (پ ک ک) از زمان تاسیس در سال 1978 در حوزه‌های مختلف فعالیت خود از زنان نیز استفاده کرده و این میراث را به شاخه‌های مختلف خود از جمله پژاک نیز منتقل کرده است. اما آنچه در تئوری در مورد جایگاه زن در پ ک ک گفته می‌شود و آنچه در عمل دیده می‌شود نیازمند تامل است. در اینجا به مواردی مصداقی اشاره می‌کنیم:

-در پ ک ک ازدواج ممنوع است اما عبدالله اوجالان علی‌رغم مخالفت شدید اعضا از جمله جمیل باییک، با کثیره ییلدریم با نام سازمانی فاطمه، دختر یکی از افراد با نفوذ و ثروتمند کرد در دولت ترکیه، ازدواج کرد. پس از ده سال او را رها نمود. کثیره در انزوای کامل در سوئد به سر می‌برد. اوجالان بارها علنا اعلام کرد هدف از این ازدواج استفاده ابزاری برای رسیدن به اهداف سیاسی بود. این موضوع در آموزش “مکتب سیاسی” پ ک ک نیز مکررا تدریس می‌شود.

دوران کالکان عضو شورای رهبری پ ک ک در میان دختران

-محمد شنر، نامزد سکینه جانسز، پس از افشا کردن وجود حرمسرای عبدالله اوجالان و استخرهای شیر در مقر او، از پ ک ک جدا شد و سازمان وژین/تجدید حیات را تاسیس کرد اما فورا به دستور اوجالان کشته شد. سکینه جانسز علنا به این قتل اعتراض نمود.

– تعداد زنان و دختران جداشده از  پ ک ک که به وجود تجاوز، حامله شدن، سقط جنین… در پ ک ک اعتراف کرده‌اند بسیار زیاد است و حتی نجاتی آلکان در مورد تجاوز به زنان و دختران در پ ک ک اعضای سابق آن کتاب “نمادها، بازیگران و زنان در پ ک ک” نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب