مراسم سوگند و نقض آزادی عقیده

  • ۴ سال قبل

آزادی عقیده بحثی جهانی و مورد قبول همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد است و این مسئله در منشور آن سازمان نیز آورده شده است. یکی از موارد مهم این است افراد ناچار نشوند از دین و اعتقاد خود – با زور یا با فریب – محروم شوند. نقض این مورد یک جرم است. منتقدان حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) می گویند سران این سازمان به اعضای خود اجازه نمی‌دهند در انتخاب و یا ادامه اعتقاد دینی خود آزاد باشند و آنان را پس از شستشوی مغزی در مسیری قرار می دهند که همانند فرقه هاست. دیده بان حقوق بشر کردستان ایران در مصاحبه با چندین خانواده – از جمله از روستاهای مرزی مریوان – این موضوع را تایید می‌کند چراکه به گفته خانواده‌ها آنان برای دیدن و برگرداندن کودکان خود به کوه‌های قندیل مراجعه کردند اما نه تنها اجازه دیدار با کودکان‌شان را ندادند بلکه آنان را مورد ضرب و شتم و دشنام قرار دادند.

 ابراهیم گوچلو، سیاستمدار کرد، همانند بسیاری از سیاستمداران کرد می‌گوید: “پ ک ک معیارهای یک حزب عادی را ندارد چون اعضای آن نه حق رای دارند و نه حق اعتراض”. همچنین، دکتر عبدالرحمن شات، استاد علوم اسلامی در دانشگاه هامبورگ و کرد ترکیه، می‌گوید: “پ ک ک در ظاهر مدعی است با اسلام در تنافر نیست اما در عمل اقدامات آن ضد اسلامی است.” این استاد علوم اسلامی به مواردی از قبیل زیر به عنوان مصداق اسلام‌ستیزی پ ک ک می‌پردازد در حالی که اکثریت جامعه کرد به دین اسلام اعتقاد دارند: “ممنوعیت سوگند خوردن به قرآن و اجبار به سوگند خوردن به عکس عبدالله اوجالان. ممنوعیت ادای فرایض دینی مانند روزه و نماز برای اعضا”.

https://en.hawarnews.org/wp-content/uploads/2017/02/EFR-DERCUNA-FOCA-YEKEMIN-LI-EFRIN2.jpg

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر می‌گوید: “هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است؛ این حق شامل آزادی عقیده، تغییر عقیده، و آزادی علنی [و آشکار] کردن آئین و ابراز عقیده، چه به صورت تنها، چه به صورت جمعی یا به اتفاق دیگران، در قالب آموزش، اجرای مناسک، عبادت و برگزاری آن در محیط عمومی یا خصوصی است و هیچ فردی حق اهانت و تعرض به فرد دیگری به لحاظ تمایز و اختلاف اندیشه ندارد.”

بسیاری از اعضای جدا‌شده پ.ک.ک و همچنین تصاویر مراسم‌های سوگند آن که در سایت‌های رسمی آن نیز منتشر شده‌اند موارد بالا را تایید می‌کنند. این در حالیست که حق آزادی دین و عقیده از اساسی‌ترین حقوق بشر است و حتی می‌توان گفت ایده کلی حقوق بشر در تاریخچه حمایت از اقلیت‌های دینی قرار دارد. این حق که در اولین قوانین حقوق بشری داخلی همچون اعلامیه فرانسوی حقوق بشر و شهروند و اولین اصلاحیه قانون اساسی آمریکا” منعکس شده است از ابتدای نهضت جهانی حقوق بشر نیز مورد توجه بوده و در مهم‌ترین اسناد بین‌المللی حقوق بشر همچون اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق حقوق مدنی و سیاسی، کنوانسیون اروپایی حقوق بشر، کنوانسیون آمریکایی حقوق بشر و منشور آفریقایی حقوق بشر و ملت‌ها مورد تاکید قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب