عضوگیری پ.ک.ک./ی.پ.گ. از گروههای آنتی‌فا در کشورهای غربی

  • ۴ سال قبل

یک گزارش جدید با عنوان “جنگجویان تروریست خارجی در پ.ک.ک./ی.پ.گ. در سوریه: آتش عقبه افراطی‌گری خشن” از رابطه تروریست‌های پ.ک.ک./ی.پ.گ. با گروههای آنتی‌فا در کشورهای غربی پرده برداشت و در مورد عواقب منفی نادیده گرفتن احتمالی فعالیت این گروههای تروریستی هشدار می‌دهد.

این گزارش که توسط دو آکادمیسین به نام‌های مراد تیناس و احمد دمیردن نوشته شده حاکیست شاخه پ.ک.ک. در سوریه تعداد زیادی از چپگرایان و راستگرایان افراطی از جمله اعضای آنتی‌فا را در کشورهای اروپایی، آمریکا، کانادا و استرالیا جذب کرده است. در بخشی از این گزارش آمده است: “پ.ک.ک با داشتن ایدئولوژی چپ افراطی به آسانی توانست در جنبش‌های چپگرای غربی و از طریق شبکه‌های فراملی نفوذ کند. دوم این که پ.ک.ک. یگان‌های جنگجویان خارجی و راست افراطی خود را تقویت نموده و با گروههای مسلح راست افراطی همکاری می‌کند.”

نویسندگان معتقدند تجلیل از اقدامات ی.پ.گ./پ.ک.ک. در رسانه‌های غربی و انفعال بازیگران بین‌المللی علیه این گروه تروریستی سبب تقویت جریان جذب جنگجویان و تروریست‌های خارجی به منطقه خاورمیانه شده است. “به عبارت دیگر، بازیگران بین‌الملل این واقعیت را نادیده می‌گیرند که حمایت از ی.پ.گ. به بهانه جنگ با داعش – به عبارت دیگر حمایت از یک گروه تروریستی علیه یک گروه تروریستی دیگر – می‌تواند به ریسک‌های امنیتی برای عموم مردم تبدیل شود.”

نکته مهم دیگری که این گزارش نشان می‌دهد تلاش برای توجیه حملات تروریستتی با ایجاد روایت‌هایی است که این تروریست‌ها را جنگجویان آزادی، ضدفاشیست یا ضدکمونیست معرفی می‌کنند و مدعی‌اند از طریق این تروریست‌ها عدالت را برقرار می‌کنند. گزارش بر این واقعیت تاکید می کند که جریان جنگجویان تروریست خارجی در پ.ک.ک./ی.پ.گ. پس از بازگشت به کشورهای خود به یک تهدید علنی تبدیل می‌شود.

گزارش هشدار می‌دهد “بدون توجه به نوع ایدئولوژی‌ای که آنان می‎پیوندند، می‌توانند حملات تروریستی را برنامه‌ریزی کنند و هدایت و انجام دهند، سازمان‌های جدید تروریستی ایجاد کنند. افراد بازگشتی از ی.پ.گ.  به خاطر این واقعیت که نهادهای امنیتی بعضی از دولتهای غربی به افراطیون راست و چپ افراطی مرتبط با ی.پ.گ. توجه نمی‌کنند و جنایات آنان در منطقه جنگی را نادیده می‌گیرند، برای امنیت این کشورها تهدیدی جدی هستند.”

این گزارش به بکارگیری روایت‌های مختلف براساس ایدئولوژی این گروههای تروریستی نیز اشاره می‌کند و می‌نویسد: “انتشار و ارتقای این روایت‌ها در راستای جذب هوادار برای گروههای تروریستی در سراسر جهان است. بنابراین، نهادهای خصوصی و عمومی فعال در این حوزه باید دقت کنند به ببانه مبارزه با داعش راه را برای آنتی‌فا و ی.پ.گ. تسهیل نکنند. همان طور که در مورد آنتی‌فا و گروههای راست افراطی می‌بینیم که با ی.پ.گ. همکاری می‌کنند گروههای رقیب می‌توانند ائتلاف‌های غیرمنتظره ای ایجاد کنند و از همان رویداد عمومی غم‌انگیز برای ارتقای رویا‌های خود بهره برداری نمایند (به عنوان نمونه، مرگ جورج فلوید).

لینک متن کامل گزارش انگلیسی:

https://www.researchgate.net/publication/342709241_FOREIGN_TERRORIST_FIGHTERS_IN_PKKYPG_IN_SYRIA_VIOLENT_EXTREMISM_BACKFIRES

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب