شورای حقوق بشر سازمان ملل: ق.س.د. عضویت کودک‌سربازان را متوقف کند

  • ۳ سال قبل

گزارش پنجاه و پنجمین جلسه شوری حقوق بشر سازمان ملل در مورد نقض حقوق بشر در سوریه بخش‌هایی را به نقض حقوق بشر توسط ترکیه و نیروی سوریه دموکراتیک وابسته به پ.ک.ک. اختصاص داده است که دیدبان حقوق بشر کردستان ایران ترجمه آن موارد را تقدیم می‌کند.

سازمان ملل در این گزارش 25 صفحه‌ای در مورد نقض گسترده حقوق بشر ترکیه و گروههای تروریستی مورد حمایت این کشور در سوریه نشان می‌دهد این اقدامات به صورت سیستماتیک می‌باشد. این گزارش در صفحه 10 می‌نویسد «کمیسیون تحقیق به این نتیجه رسید الگویی واحد و سیستماتیک برای غارت اموال مردم بکار می‌رود و دستگیری‌های خودسرانه و محروم کردن غیرنظامیان کرد از هر گونه آزادی در عفرین و سرکانیه توسط ارتش آزاد سوریه انجام می‌شود. اعضای این ارتش با اقدامات مختلف سبب می‌شوند مردم خانه‌های خود را رها کنند و این شبه نظامیان و خانواده‌هایشان خانه‌های مردم را اشغال می‌کنند. در صورت مقاومت، غیرنظامیان کرد مورد تهدید، اخاذی، شکنجه و قتل قرار می‌گیرند.”

این گزارش در صفحه 11 می‌نویسد «اعضای گروههای مسلح تیپ 14 و تیپ 142 (گروه شاه سلیمان) وابسته به ارتش آزاد سوریه در منطقه شیخ حدید عفرین در منازل کرد را یکی یکی زده اند و به آنان فرصت داده‌اند حداکثر تا 3 روز خانه خود را ترک کنند تا برای خانواده‌هایی تخلیه شوند که قرار است در آن اسکان داده شوند. همچنین، مالیاتی سنگین بر محصولات کشاورزی روستائیان تحمیل کرده‌اند. بعضی خانواده‌ها نیز می‌گویند بین 10 الی 25 هزار لیره سوریه از آنان اخاذی شده است.»

گزارش در بند 43 می‌گوید «در یک مورد یکی از فرماندهان ارتش آزاد سوریه تعدادی از خانواده‌های کرد را در محلی جمع کرد و اعلام نمود تمام کردها از یک ساله تا 80 ساله را قتل عام خواهد کرد. این سبب شد تا خانواده‌های کرد بترسند و در عرض چند روز منطقه را ترک کنند.»

کمیسیون تحقیق به موارد گسترده نقض حقوق کردها در سرکانیه نیز می‌پردازد که شامل اخاذی، دستگیری خودسرانه، شکنجه و قتل می‌گردد و هدف نهایی تغییر بافت جمعیتی منطقه است. در بند 51 در صفحه 12 می‌نویسد «در یک مورد خانه یک کرد به زور تخلیه و به مرکز آموزش قرآن تبدیل شد و استاندار  اورفای ترکیه نیز آن را افتتاح کرد. ساکنان روستای داودیه سرکانیه نیز گزارش کردند خانه تمام روستائیان توسط نظامیان ترکیه اشغال شد. مانع بازگشت مردم شدند و تمام خانه‌ها را به محل استقرار سربازان تبدیل نمودند.» در بند 54 به اظهارات یک پسر کرد پرداخته که توسط ارتش آزاد سوریه دستگیر شده و می‌گوید «مرا با کابل بستند و از سقف آویزان کردند. پنج ماه در عفرین زندانی بودم. هر روز شکنجه می‌شدم. گاهی از دادن غذا به من خودداری می‌کردند.»

در بند 55 به وجود زندان‌های مخفی تیپ حمزه اشاره شده و می‌نویسد «یک فایل ویدیویی نشان می‌دهد 11 زن کرد و ایزدی با عجله از محلی مخفی انتقال داده می‌شوند. این افراد از سال 2018 در زندان بودند و هنوز هم نمی‌دانیم به کجا منتقل شده اند. گزارش در بند 59 به حاکم بودن فضای ترس و وحشت می‌پردازد که به ویژه زنان را با شکنجه‌های روحی و تجاوز مواجه ساخته است. بارها گروههای مورد حمایت ترکیه به  زنان و دختران کرد تجاوز کرده اند.»

گزارش در بند 62 به ربودن دختران کم سن و سال کرد و ازدواج اجباری آنان با اعضای گروههای تروریستی می‌پردازد. یک زن می‌گوید «مرا ربودند، به زور به ازدواج وادار کردند و پس از مدتی کوتاه رها نمودند.»

در بند 75 این گزارش به دستگیری خودسرانه غیرنظامیان عرب توسط نیروی سوریه دموکراتیک اشاره کرده و می‌نویسد «در هشت مورد به صورت مستند به نتیجه رسیدیم نیروی سوریه دموکراتیک غیرنظامیان عرب را به اتهام جاسوسی دستگیر کرده است. این افراد در رقه و حسکه دستگیر شدند. افراد می‌گویند بدون سند و دلیل دستگیر شده اند و هرگز نیز سندی برای دستگیری آنان ارائه نمی‌شود. در چهار مورد نیز گفتند در زندان‌های نیروی سوریه دموکراتیک توسط آمریکایی‌ها بازجویی شدند.»

در بند 79 یک خانواده عرب می‌گوید «نیروی سوریه دموکراتیک پسر 15 ساله ما را به عنوان جنگجو با خود برد و برنگرداند و از ما خواست سراغ پسرمان را نگیریم. در یک مورد دیگر نیز دختری 14 ساله را به عضویت در آوردند و پس از مدتی کوتاه مسئولان یگان‌های مدافع زن به خانواده وی زنگ زدند و اعلام کردند دخترشان خودکشی کرده است.»

گزارش در قسمت توصیه‌ها و در بند 94 از «نیروی سوریه دموکراتیک می‌خواهد عضویت و استفاده از کودکان به عنوان سرباز را متوقف کند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب