شنگال این بار قربانی کرونا می‌شود

  • ۴ سال قبل

کارکنان بخش سلامت و کمک‌رسانی هشدار می‌دهند در صورت شیوع کرونا در منطقه جنگ‌زده شنگال، این منطقه با فاجعه روبرو خواهد شد. این منطقه تلاش می‌کند تا از تبعات نسل‌کشی سال 2014 نجات یابد که داعش طی آن هزاران نفر از اقلیت جامعه ایزدی را به قتل رساند. با حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی ضدداعش و حملات شبه‌نظامیان، داعش از شنگال خارج شد اما از آن زمان هنوز بحث بر سر کنترل این منطقه ادامه دارد. دولت عراق، حکومت اقلیم کردستان و پ.ک.ک هر کدام خواهان کنترل بر این منطقه هستند و هیچ کدام نیز به بازسازی منطقه کمک نمی‌کند.

علاوه بر این شرایط اسفناک، هزاران نفر نیز در کمپ‌های سازمان ملل از جمله در کوه‌های شنگال می‌مانند. حسین رشو، پزشکی که تا ده روز پیش در شنگال کار می‌کرد، می‌گوید با این که هنوز موارد تایید شده کرونا وجود ندارد اما در صورت ادامه شرایط کنونی شاهد فاجعه خواهیم بود. او افزود: «دولت توجه کافی نمی‌کند و همه کمک‌های موجود توسط سازمان‌های بین‌المللی و گاهی سازمان‌های محلی صورت می‌گیرد. اگر کرونا شیوع پیدا کند، فاجعه‌بار خواهد بود».

حضور پ.ک.ک در شنگال

رشو که اکنون به خاطر ممنوعیت تردد اجباری توسط حکومت نمی‌تواند به شنگال برود با نگرانی در مورد مردم می‌گوید: «پس از ویرانگری داعش فقط دو بیمارستان مهم در منطقه مانده‌اند: بیمارستان سینونی و بیمارستان شنگال. هر کدام فقط 20 تخت دارد و به کمک و تجهیزات سازمان‌های بین‌المللی وابسته‌اند. با توجه به ممنوعیت تردد در بیشتر کشورها در پی شیوع کرونا، به نظر می‌رسد شنگال را فراموش کرده‌اند. کمبود تخت، ونتیلاتور و تجهیزات محافظتی وجود دارد. به محض شیوع کرونا، مشکلات آغاز می‌شود البته ما نمی دانیم کرونا وجود دارد یا نه، چون کیت تشخیص و تست وجود ندارد».

رشو در ادامه اعلام کرد نگرانی اصلی و از مرز سوریه و گروه‌های کردی است که از مرز عراق و ترکیه و سوریه تردد می کنند. وی خاطرنشان ساخت: “ی.پ.گ. و پ.ک.ک همچنان از طریق گذرگاه غیرقانونی مرزی ربیعه بین عراق و سوریه تردد می کنند. لذا اگر بیماری شیوع پیدا کند، اوضاع وخیم خواهد بود. دنیا در قرنطینه است و همه مرزها بسته‌اند اما این گروه‌ها همچنان رفت و آمد می‌کنند. اعضای پ.ک.ک از ترکیه به دیگر اعضا در شنگال می‌پیوندند و این منبع بیماری است چون از مرز می‌آیند و کسی هم مانع آنها نمی‌شود».

پ.ک.ک از طریق یگان‌های مقاومت شنگال جای پای خود را در شنگال حفظ کرده و این نهاد، سازمانی با اکثریت ایزدی است که با دیگر گروه‌های کُرد از جمله گروه‌های مورد حمایت حکومت اقلیم کردستان جنگیده است. حضور پ.ک.ک دلیل مانع عمده بازسازی شنگال است. چون با همه سازمان‌های وابسته به اقلیم کردستان که جای پایی در منطقه داشته باشند درگیر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب