رضا پهلوی، شازده‌ای که در عالم خیال سیر می‌کند

  • ۴ سال قبل

رضا پهلوی پسر محمدرضا، شاه دوم و آخرین شاه پهلوی، در عالم توهم و خیال سیر می‌کند و طی بیانیه‌ای ویدیویی “پیمانی نوین” اعلام کرد و خواهان حکومت “مردمی” شد که طی آن “حقوق همه از جمله اقلیت‌ها” رعایت شود.

در مورد عملکرد حکومت پهلوی همین قدر بس که اگر مردمی بود، می‌ماند. اگر رفت، یعنی مردمی نبود. خوشبختانه تعداد کسانی که در دوره پهلوی زندگی می‌کردند و هنوز زنده‌اند بسیار زیاد است. از جمله کسانی که نمی‌توانند هرگز خاطرات بسیار تلخ و وحشتناک حکومت پهلوی را فراموش کنند، کردها هستند.

-کردها هنوز به یاد دارند چگونه شاه کردهای عراق به رهبری ملامصطفی بارزانی را در قرارداد الجزیره در سال 1975 به صدام حسین فروخت و سبب شد هزاران زن و مرد و کودک کرد آواره شوند و هزاران نفر نیز توسط صدام زندانی، شکنجه و کشته شدند. ملامصطفی جمله مشهوری دارد “هر جا کرد هست، آنجا ایران است.” حکومت پهلوی نیز این جمله را تکرار می‌کرد اما ظاهرا با اهداف سیاسی و به عنوان شعار به آن می‌نگریست.

-کردها هنوز فراموش نکرده‌اند حکومت پهلوی برای “گویش و لهجه” نامیدن کردی حتی دست به جعل مفاهیم علمی زدند و در این راه مصطفی کمال آتاترک را الگوی خود قرار داد.

-کردها هنوز فراموش نکرده‌اند حق استخدام معلم کردزبان در مناطق کردنشین وجود نداشت و در عوض باید از یزد و اصفهان معلم می‌آمد.

-کردها هنوز فراموش نکرده‌اند ایلات و عشایر کرد از اورامانات تا ارومیه و شهرهای تابعه در راستای سیاست یکسان‌سازی پهلوی سرکوب و بسیاری نیز به مناطق مختلف مرکزی ایران تبعید شدند.

-کردها همکاری گسترده پهلوی با ترکیه علیه قیام آرارات ضد ترکیه را هنوز فراموش نکرده‌اند در حالی که احسان نوری پاشا رهبر قیام در هر شرایطی بر ایرانی بودن کردها تاکید داشت و کتابی نیز به این موضوع اختصاص داد.

آقای شازده، به نظر می‌رسد با واقعیات جامعه ایران آشنا نیستید و شناخت شما براساس گزارشات شبکه‌های تلویزیونی مانند بی بی سی و ایران اینترنشنال است. شما در آزمون مردمی، همان مردمی که با فریبکاری از آنها یاد می‌کنید، چندین دهه پیش رد شده‌اید.

آقای شازده با کدام پول در طی چند دهه اخیر زندگی اشرافی در اروپا دارید؟ مگر پول مردم نیست؟ گویا فراموش کرده‌اید پدربزرگتان بیش از 2 هزار روستا در سراسر ایران را به نام شخص خود سند زده بود؟ این ثروت‌اندوزی نیست؟ سوالات بی‌شمار است. خواب خوش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب