تروریست های صادراتی اروپایی؛ از راست‌ افراطی تا چپ آنارشیست

  • ۴ سال قبل

کلهر؛ عضوسابق پ.ک.ک.

اوجالان به عنوان تئوریسین و شخصیت قدیس در سازمان پ.ک.ک. ابتدا به دنبال استقلال در مناطق کردنشین ترکیه بود. این هدف‌گذاری را سالها از طریق درگیری مسلحانه با ارتش ترکیه دنبال می‌کرد ولی اگر بخواهیم بگویم که چه دستاوردی داشت باید گفت برای کردها واقعا هیچ ولی برای ترکیه نتایج جالبی داشت که یک بار دوران کالکان آن را تلویحا در کنگره پ.ک.ک. عنوان کرد. ترکیه از طریق تداوم همزمان چند اقدام نتایج بسیار مهمی ‌بدست آورد که آگاهانه یا نا آگاهانه پ.ک.ک. کاملا در مسیر آن اهداف حرکت کرد.

 

اقدامات ترکیه چه بود ؟

۱. تداوم درگیری مسلحانه با پ.ک.ک. که منجر به کشته شدن اعضای پ.ک.ک. می‌شد و آمار نشان می‌دهد نیروهای ارتش ترکیه تلفات بسیار کمی داشته‌اند.

۲. همزمان، تخلیه کردن مناطق عمدتا کردنشین ترکیه از کردها و کوچ ترکها به این مناطق که بافت تقریبا یکدست این مناطق را از بین برد.

۳. توسعه اقتصادی. این مناطق البته بیشتر مناطق شهری و تقویت طبقه متوسط جامعه به نحوی که وقتی کردها شغل و زندگی داشته باشند لذا کمتر وارد جدال‌های مورد نظر پ.ک.ک. می‌شوند و طبیعتا کسانی به عضویت پ.ک.ک. در می‌آیند که جزء طبقه ضعیف و فقیر جامعه هستند.

در این فرآیند ترکیه توانسته نیروهای رادیکال جامعه ترکیه را حذف کند و عامل این پروژه پ.ک.ک. بوده است هر چند برخی مدعی هستند پ.ک.ک. تحت کنترل میت است ولی من باور ندارم چون قوه عاقله‌ای در بین آنها نمی‌بینم البته ممکن است بدون اینکه خود بدانند در مسیر مد نظر میت حرکت کرده باشند.

به هر حال به نظر می‌رسد پ.ک.ک. تبدیل به ابزاری برای تامین اهداف بلندپروازانه ترکیه شده است.

 

اما قصه انترناسیونالیست‌های اروپایی چیز دیگری است

تقریبا از سال ۲۰۱۳ بود که کمیته‌های اروپایی پ.ک.ک. اطلاع دادند از طریق ارتباطات و مذاکراتی که با احزاب چپ و سبز در چند کشور بویژه آلمان داشته‌اند آنها پیشنهاد داده‌اند تا نیروهای انترناسیونالیست که رویکردی آنارشیستی دارند و در اغلب اعتراضات و تنش‌های کارگری حضور فعال دارند را به منطقه شمال سوریه که پ.ک.ک. آن را روژاوا می‌نامد اعزام کنند آن زمان درگیری‌ها با داعش در حال آغاز بود و این پیشنهاد با استقبال خیلی زیاد در قندیل روبرو شد به فاصله چند ماه انبوهی از این نیروها وارد شمال سوریه شدند آنها بواسطه ارتباطات رسانه‌ای در اروپا کمک بسیاری کردند تا روژاوا برجسته و شناسانده شود و اساسا کاری که انترناسیونالیست‌های اروپایی کردند بی‌نظیر بود.

 

ولی اصل داستان چه بود ؟

بر اساس اطلاعاتی که من دارم سرویس های اطلاعاتی اروپایی به دنبال حل چالش این نیروهای آنارشیست بودند. جالب است بدانید جریان آنتی‌فا که اکنون آمریکا را بهم ریخته هم در روژاوا بودند و آنها نیز یک یگان داشتند و بسیاری از آموزش‌های نظامی را آنجا دیدند. بهر حال نیروهای آنارشیست در اروپا یک چالش بودند همانطور که اسلام‌گراهای رادیکال موسوم به سلفی‌ها هم بودند و به نظر من اروپایی‌ها با اعزام چپ‌های افراطی به پ.ک.ک. در سوریه و راست‌های افراطی به داعش آنها را رو در روی هم قرار دادند و با تبلیغات وسیعی که روی مقاومت کردها در کوبانی کردند دنبال تهییج سایر نیروها بودند تا آنها را به سوریه بکشانند و اینگونه آنها را از بین ببرند .

جالب است بدانید پس از فروکش کردن جنگ پ.ک.ک. با داعش هر نیروی انترناسیونالیستی که به کشورش بازگشت، ناپدید شده یا پس از سالها بازداشت در حالت تحت نظر آزاد شده‌اند.به نظر من این پروژه کثیف اروپایی‌ها بود که همزمان از داعش و پ.ک.ک. برای اهداف خود پشتیبانی می‌کردند در حالی که این جوانان تصور می‌کردند نبرد جهانی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب