ادامه ربایش نوجوانان و جوانان گرمياني در اقلیم کردستان توسط گروه‌های مسلح

  • ۴ سال قبل

یکی از راه‌های تامین نیروی انسانی گروه‌های مسلح، ربودن کودکان و نوجوانان و فریب آنها است. گروه پ.ک.ک، متاسفانه همچنان و علیرغم تعهدات بین‌المللی و قوانین و کنوانسیون‌های جهانی، به اجرای این سیاست ادامه می‌دهد. منابع آگاه و محلی از اقلیم کردستان به خبرنگار دیدبان حقوق بشر کوردستان ایران اطلاع دادند که پ.ک.ک، نوجوانان گرمیانی را برای عضویت اجباری می‌رباید. این اقدام از طریق چند کادر فعال این گروه در منطقه انجام می‌شود. افراد ربوده شده، برای آموزش و جنگ با ارتش ترکیه به قندیل اعزام می‌شوند، اما متاسفانه بعد از مدتی صرفا جنازه برخی از آنها تحویل خانواده‌هایشان می‌شود و از سرنوشت اکثر آنان هنوز خبری در دسترس نیست.

شوان محمد، مدير اجرايی بخش گرميان (که زیر نظر پارتي اداره می‌شود) در اين زمینه به خبرنگار ما گفت: «پ‌ك‌ك در اين منطقه نه تنها فعاليت سياسي و تشكيلاتي بلكه فعاليت نظامي و پايگاه نظامي و نزديك به 400 عضو مسلح در اين منطقه کوچک دارد».

اين مقام پارتي در ادامه افزود: «سازماندهي و تشكيلات و كادرهاي پ‌ك‌ك و دیگر گروه‌های وابسته به این گروه، به طور عادی در گرمیان فعال هستند و مراسم خود را برگزار می‌کنند. هرچند این گروه‌ها مقر رسمی ندارند، اما ظاهرا این امر، مانع از فعالیت فکری و عملی آنها نشده است. به همین دلیل هم جوانان را فریب می‌دهند و هم کودکان را می‌ربایند و به قندیل اعزام می‌کنند. این امر در حالی صورت می‌گیرد که تاكنون پ‌ك‌ك و سازمان‌هاي وابسته به آن اجازه‌ رسمي از جانب وزارت داخله حكومت اقليم كردستان را برای فعالیت کسب نکرده‌اند. اما با این حال پایگاه و نیروی نظامی خاص خود را دارد. جالب است که مقامات اقلیم و آسایش نیز از این موضوع مطلع هستند. خانواده‌های اهل گرمیان به شدت از این اقدامات پ.ک.ک خشمگین و در پی انتقام هستند. زیرا نوجوان 16 ساله را ربوده و او را به سوریه اعزام می‌کنند و در نهایت در بهترین حالت، تنها یک جنازه به خانواده وی تحویل می‌دهند. این سیاست، ناامنی و نگرانی را ترویج می‌کند».

شوان محمد تاکید کرد که پ.ک.ک به نام جنبش آزادی در گرمیان و شهرهای کلار و کفری حاضر است و نیروی انسانی را سازماندهی می‌کند. هرچند به دلیل بهبود مقطعی روابط پارتی و یکتی، اتحادیه میهنی کردستان (یکتی) برای جلب رضایت ترکیه چندین مقر پ.ک.ک را تعطیل کرد، اما هنوز هم پ.ک.ک در محدوده سبز، مقر سیاسی و نظامی دارد و اعضای آن براي جلسات مهم به منطقه‌ي خورنوازان مي‌روند كه در منطقه‌ي داوديه است و از لحاظ اداري وابسته به كفري می‌باشد. اين منطقه كاملا تحت كنترل اعضاي مسلح پ‌ك‌ك قرار دارد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب