گمشدگان در پژاک؛ نمونه پنجم: ادریس فرجی

  • ۲ سال قبل

یکی از اعضای سابق پژاک در یادداشتی اختصاصی برای دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، به بررسی ناپدیدسازی اجباری و به کام مرگ فرستادن نوجوانان کُرد ایرانی در گروه تروریستی پژاک/ پ.ک.ک پرداخته و اطلاعات اختصاصی در مورد «ادریس فرجی» در اختیار دیدبان قرار داده است. گفتنی است تمام این اطلاعات از سایت رسمی پژاک و HPG اخذ شده است.

نام: ادریس فرجی
نام سازمانی: چکدار زیلان- چکدار مریوان
شهر: مریوان

تاریخ تولد: ۱۹۸۹

تاریخ عضویت: ۲۰۰۶ (در سن ۱۷ سالگی، به عنوان کودک‌سرباز و بر خلاف اصول حقوق بین‌الملل و حقوق بشر)

تاریخ مرگ: ۲۰۱۲- بیتلیس ترکیه

 

 

من برای اولین بار او را در آموزشگاه نظامی معصوم کورکماز دیدم. سن کم و غرق بودن در ویژگی‌ها و عوالم یک نوجوان، او را از بقیه متمایز کرده بود. منزوی بود و به سختی سخن می‌گفت و از محیط شلوغ هم فرار می‌کرد. تا دوم راهنمایی درس خوانده بود. بعد از دوره آموزشی، نوبت تقسیم نیروها رسید. قرار شد وی به گارزان در بدلیس ترکیه اعزام شود. هم من و هم خود او بسیار تعجب کردیم. گارزان منطقه بسیار خطرناکی برای یک نوجوان بود.

 

بیشتر بخوانید:

گمشدگان در پژاک؛ نمونه چهارم: امید رمضانی

 

من سعی کردم با نورالدین صوفی صحبت کنم و او را قانع کنم که ادریس به گارزان اعزام نشود. اما صوفی قانع نشد. نوجوان دیگری به نام جمشید و ادریس فرجی، به گارزان اعزام و سه ماه بعد کشته شدند. از ادریس، صدای خوبش را به خاطر دارم که با تسلط به کردی و فارسی، خیلی خوب آواز می‌خواند. اما در نهایت، ساختار بیمار پ.ک.ک/ پژاک او را به کام مرگ فرستاد. جنازه‌اش نیز به خانواده تحویل داده نشده است…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب