کودکان «ناپدیدشده»کُرد ایرانی/دیدبان حقوق بشرکردستان ایران گزارش میدهد

  • ۲ سال قبل

کنوانسیون بین‌المللی حمایت از تمامی اشخاص در برابر ناپدید شدگی اجباری، قرارداد حقوق بشر بین المللی مربوط به سازمان ملل متحد است که برای ممانعت از ناپدید شدن اجباری اشخاص در نظر گرفته شده و در قانون بین الملل جنایت علیه بشریت و تعریف شده است.

این قطعنامه توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۲۰ دسامبر ۲۰۰۶ تصویب شده و در تاریخ ۶ فوریه ۲۰۰۷ به امضاء دبیرکل رسید.

در ۲۳ دسامبر ۲۰۱۰ به قانون لازم الاجرا تبدیل گردیده که در اوت ۲۰۱۷ توسط ۹۶ کشور جهان امضا و ۵۷ کشور بر آن صحه گذارده اند.

دیده بان حقوق بشر کردستان ایران به اطلاعاتی دست یافته است که نشان می‌دهد تعداد قابل توجه و البته تأمل‌برانگیز از کودکان کرد ایرانی (همه این افراد کمتر از ۱۸ سال سن داشتند) مشمولین قرارداد حقوق بشری بین المللی شده و گرفتار «ناپدید شدگی اجباری» گشته اند.

تحقیقات ما نشان می دهد این کودکان در شرایطی که کودک محسوب می شده اند توسط شبه نظامیان «پ ک ک» و شاخه ایرانی آن به نام پژاک و همچنین شاخه سوری آن به نام «پ ی د» با شاخه نظامی موسوم به YPG به شیوه های مختلف، متنوع و نامتعارف نظیر دادن وعده های همچون کار در خارج از ایران، مهاجرت و در مواردی نیز با تمرکز بر مشکلات و نقاط آسیب پذیر این کودکان نظیر اینکه برخی از آنها کودک طلاق بوده یا اینکه پدران و مادران آنها فقیر یا گرفتار اعتیاد بودند آنها را وارد صفوف شبه‌نظامیان مذکور کرده و این کودکان را به میادین جنگی در سوریه، عراق یا ترکیه برده‌اند.

این کودکان به لحاظ سن کم و عدم تشخیص مسائل سیاسی و نظامی، فرصت فرار یا بازگشت نیزه نداشته اند و متاسفانه از زمان جذب آنها که در برخی موارد ۱۵ سال نیز گذشته است هیچ اطلاع دقیقی به وجود ندارد.

درمواردی برخی رسانه های پ ک ک و پژاک اعلام کرده‌اند که این کودکان در میادین جنگی و درگیری با ارتش ترکیه یا در سوریه کشته شده‌اند، ولیکن مستنداتی وجود ندارد که آیا آنها واقعا کشته شده یا اتفاق دیگری برای آنها افتاده است.

اطلاعاتی که به دست «دیده بان حقوق بشر کردستان ایران» رسیده است توسط برخی از همکاران حقوقدان و فعالان حقوق بشری گردآوری شده و از محل تولد آنها نیز تحقیقات صورت گرفته است، همچنین در برخی موارد تعدادی از اعضای سابق پ ک ک نیز در یافتن اطلاعات بیشتر از این کودکان مشارکت داشته‌اند.

در همین زمینه تحقیقات دیده بان حقوق بشر کردستان ایران ادامه داشته و به مرور اطلاعاتی که کسب و راستی آزمایی می شود برای اطلاع عموم منتشر خواهد شد.

انتظار می رود در وهله اول دولت ایران نسبت به این رویداد نادر و تاسف بار که در قبال شهروندان کرد ایرانی رخ داده است مسئولیت پذیری داشته و پیگیری لازم را معمول نماید.

همچنین انتظار می‌رود «دولت اقلیم کردستان عراق» با توجه به این که اغلب این کودکان به مقصد اقلیم کردستان عراق رفته‌اند و در آن منطقه ناپدید شدند همکاری لازم را داشته باشد و فارغ از مجادلات سیاسی و صرفاً از باب مسئولیت انسانی و پایبندی به کنوانسیون بین المللی نسبت به تعیین تکلیف این کودکان اقدام نماید.

بسیاری از خانواده های این کودکان در تحقیقات دیده بان حقوق بشر کردستان ایران پیدا شده و البته به شدت نگران وضعیت فرزندانشان هستند.

اغلب این خانواده‌ها مواردی که به آنها از طریق رسانه های این گروه شبه‌نظامی اطلاع رسانی شده که کودکان آنها طی درگیری های نظامی کشته شده اند این این مسئله را باور ندارند و خواستار تشکیل یک «کمیته حقیقت یاب» هستند، لذا از سازمان های بین المللی و حقوق بشری درخواست کمک داریم تا نسبت به این جنایت جنگی علیه بشریت ورود مسئولانه‌ای داشته باشند.

دیده بان حقوق بشر کردستان ایران از مسئولین پ ک ک پژاک و YPG می‌خواهد که بدون توجه به چالش های سیاسی با دولت های مختلف منطقه خاورمیانه و صرفاً از باب مسئولیت اخلاقی و انسانی در اولویت اصلی نسبت به جذب کودکان در بین صفوف شبه‌نظامیان خود پرهیز نمایند و همانطور که در سال‌های اخیر نیز اعلام شد که در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو به مقامات سازمان ملل تعهد مکتوب داده که دیگر از کودکان استفاده نخواهد کرد به این مسئله پایبند باشند و بلافاصله تمام کودکانی که در میان آنها هستند را به مقامات سازمان ملل در اقلیم کردستان عراق و سوریه تحویل دهند تا به خانواده هایشان تحویل داده شوند.

همچنین همکاری لازم در خصوص تعیین تکلیف این کودکان که اطلاعات آنها به صورت مستمر در ارگان رسانه ای دیده بان حقوق بشر کردستان ایران منتشر می شود داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب