کردها و ماجراجویی ترکیه در اشغال مناطق کردنشین

  • ۲ سال قبل

کردها و ماجراجویی ترکیه در  اشغال مناطق کردنشین در گزارش اختصاصی دیدبان حقوق بشر کردستان ایران با یکی از کارشناسان روابط سیاسی منطقه مقیم سوریه.

مشکل ترکیه پ.ک.ک نیست بلکه وجود خود کردها است و ماهیت خود را در نابودی کردها می‌بیند، همانطور که میدانیم سال ۲۰۲۳ صدمین سالگرد تاسیس دولت ترکیه است. در آن زمان حکومت عثمانی ارمنی ها و سریانی ها را قتل عام کردند، الان هم می خواهد کردها را هم مانند ارمنی ها قتل عام کنند و صدمین سالگرد خود را با این قتل عام جشن بگیرند و یک دولت-ملت صرفا ترک را تثبیت کنند و به همین دلیل به شمال شرق سوریه و شمال و جنوب کردستان عراق حمله می کند. امروز با پ ک ک می جنگند و فردا با دیگران، تنها هدف ترکیه نابودی کردها است.

شمال و شمال شرق سوریه به دو بخش تقسیم می شود، یک بخش از آن تحت اشغال ترکیه است و بخش دیگر توسط اداره خودمختار کنترل می شود بخش‌هایی مانند عفرین، سری‌کانی وگری‌سپی که در دست ترک هاست واقعا رفتار هایی بر خلاف حقوق بشر در آنجا اتفاق می افتد به طور مثال کشتن، شکنجه، تجاوز و…
اما زمانی که به مناطق تحت کنترل اداره خودمختار نگاه کنیم که تحت کنترل کردها است شرایط متفاوت می باشد، برای اولین بار هست که تمام مردم سوریه متحد هستند و پیوند برادری در میان آنها ایجاد شده است. مثلاً در یک زمان در میان اعراب سوریه زنان هیچ حقوقی نداشتند اما الان تمامی زن ها دارای هویتی برای خود هستند و در جامعه در کنار دیگران زندگی می کنند، زنها عضو پلیس راهنمایی و رانندگی و سایر ارگان ها شده اند.
از زمانی که کردها در آنجا به قدرت رسیده‌اند تمامی مردم با هم برابر و برادرند، البته دولت ترکیه قصد دارد که این مدل دولت را از بین ببرد که کردها نتوانند در جایی زندگی برابر داشته باشند، به خاطر همین است که این حملات را شروع کرده و می خواهد کردستان را اشغال کند که دوباره دولت عثمانی جدیدی را دائر کند.
ترکیه اظهار دارد که صد سال پیش این مناطق تحت حاکمیت عثمانی بود و الان هم میخواهد دوباره این مناطق را به خاک خود اضافه کند و مرزهای خود را گسترش دهد، با این حال کردها با تجربه ای که در اشغال عفرین، گری‌سپی و سری‌کانی کسب کردند در حال آماده سازی خود برای مقابله با ترکها هستند و از زمانی که ترکیه به این مسئله پی برده است هنوز حمله ای به این مناطق انجام نداده، این در حالی است که مدتی پیش اعلام کرده بود که قصد حمله به این مناطق را دارد.
در حال حاضر یک زندگی آزاد و دموکراتیک در آن مناطق وجود دارد. کرد و عرب و سریانی با یکدیگر زندگی می کنند و اگر به آن مناطق نگاه کنیم می توانیم ببینیم شرایط کردها نسبت به گذشته تغییر پیدا کرده است.
اما دولت ترکیه برای اینکه این سیستم جدید را نابود کند و یک سیستم دیکتاتور را دایر کند دست به این حملات میزند، با این وجود مردم منطقه اداره خودمختار همچنان به زندگی خود در یک سیستم جدید ادامه می دهند و از نظر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در حال پیشرفت هستند. به هر حال هر چقدر که حملات دولت ترکیه وجود داشته باشد باز هم مردم سوریه آینده درخشانی را برای خود رقم میزنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب