فعالان حقوق بشر بارزانی را مسئول مسمومیت روزنامه‌نگار زندانی می‌دانند

  • ۸ ماه قبل

نماینده زندانیان بادینان در کردستان عراق از ادعای تلاش برای مسموم کردن روزنامه‌نگار شروان شروانی در زندان حمایت کرد. وی همچنین حزب حاکم دموکرات کردستان (KDP) را متهم و اعلام کرد که مسرور بارزانی نخست‌وزیر را مسئول هرگونه تهدید بیشتر علیه جان شروانی می­‌داند.

آیهان سعیدی، که نماینده گروه آزادی مطبوعات محلی، موسسه مترو برای حقوق روزنامه‌نگاران و وکالت در دهوک هم است، گفت شروانی که در حال حاضر در زندان اربیل نگهداری می­‌شود، در خطر مرگ قرار دارد. سعیدی خواستار انتقال فوری شروانی به زندان سلیمانیه شد که تحت کنترل دیگر حزب سیاسی مهم منطقه، اتحادیه میهنی کردستان (PUK) است.

این افشاگری توسط سعیدی پس از آن صورت گرفت که حمین مامند، روزنامه‌نگار مخالف و فعال حقوق بشر در یک برنامه تلویزیونی مدعی شد که فردی اقدام به مسموم کردن شروانی کرده، اما خود روزنامه‌نگار زندانی این تلاش را خنثی کرده است. مامند همچنین از بارزانی به دلیل «اعمال احکام خودسرانه و اتهامات بی‌اساس علیه زندانیان بادینانی» که علیرغم تماس­‌های متعدد سازمان­‌های بین‌المللی آزاد نشده بودند، به‌شدت انتقاد کرد. مامند اظهار داشت که در پرونده شروانی با دادستانی ملاقات کرده است که به وی گفته است: «ما اختیار و قدرت تصمیم‌گیری عادلانه را نداریم». مامند در ادامه گفت: این خانواده بارزانی هستند که پرونده بادینان را کنترل می­‌کنند. سعیدی در بیانیه خود با تکرار سخنان مامند، تصریح کرد: تمامی تصمیمات درباره شروان شروانی و پرونده زندانیان بادینان با انگیزه سیاسی و از سوی مسرور بارزانی صادر شده است.

شروانی در سال ۲۰۲۰ به‌همراه ۸۰ روزنامه‌نگار، هنرمند و فعال دیگر موسوم به زندانیان بادینان دستگیر شد. اگرچه اکثریت بازداشت‌شدگان بادینان بدون اتهام یا محکومیت کامل آزاد شده‌­اند، اما برخی از افراد همچنان تحت صلاحیت دادگاه­‌های وابسته به حزب دموکرات کردستان به سر می­‌برند. شروانی با وجود گذراندن دوران محکومیت اولیه خود، در ۲۰ ژوئیه توسط دادگاه اربیل به چهار سال دیگر زندان محکوم شد.  قبل از صدور حکم جدید، قرار بود او ۹ سپتامبر آزاد شود.[۱]

 

[۱].https://medyanews.net/kri-activists-hold-barzani-responsible-after-alleged-poisoning-attempt-against-imprisoned-journalist/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب

مقالات

گزارش

مصاحبه

سراسر دنیا