سوئد فهرستی از ۱۰ عضو پ‌.ک‌.ک را برای استرداد به ترکیه آماده کرده است

  • ۲ سال قبل

دو هفته پس از پایان مخالفت دولت آنکارا برای پیوستن استکهلم به ناتو، رسانه‌های ترکی از آمادگی سوئد برای استرداد شماری از اعضای پ.ک.ک، به ترکیه خبر دادند

حدود دو هفته پس از اعلام موافقت دولت آنکارا برای پیوستن استکهلم و هلسینکی به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، شبکه تلویزیونی تی.آر.تی ترکیه (TRT Haber) روز یک‌شنبه ۱۰ ژوئیه/۱۹ تیرماه، گزارش داد که سوئد فهرستی از ۱۰ عضو پ.ک.ک را برای استرداد به ترکیه آماده کرده است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که بکیر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه یک هفته پیش اعلام  کرد که «فنلاند و سوئد برای استراداد شماری از اعضای «پ‌.ک‌.ک» و همچنین «سازمان فتح الله گولن» به ترکیه ابراز آمادگی کرده‌اند.

بر اساس اظهارات یک هفته پیش بکیر بوزداغ، پرونده استراداد شش عضو «پ‌.ک‌.ک» و شش عضو سازمان فتح الله گولن در فنلاند در دست بررسی قرار دارد. وی همچنین بررسی پرونده استرداد ۱۰ عضو سازمان فتح الله گولن و ۱۱ عضو پ.ک.ک از سوئد به ترکیه را تایید کرده بود.

مقامات دولت ترکیه پیش از انتشار این خبر گفته بودند که آنکارا  درخواست کتبی برای استرداد اعضای پ.ک.ک و سازمان فتح الله گولن را که ترکیه آن‌ها را نهاد‌های تروریستی می‌داند، به سوئد و فنلاند ارسال کرده است.

فنلاند و سوئد که در تاریخ ۱۸ مه، درخواست رسمی خود برای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، را ارسال کردند، با مخالفت ترکیه روبرو شدند. دولت آنکارا عضویت این دو کشور اسکاندیناوی در ناتو را به استرداد اعضای «پ‌.ک‌.ک» و سازمان فتح الله گولن مشروط کرده بود.

هرچند ترکیه تاکید دارد که بسیاری از عناصر پ.ک.ک و سازمان فتح الله گولن در کشورهای سوئد و فنلاند مستقر شده‌اند اما رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه ۲۸ ژوئن، در بیانیه‌ای تصریح کرد که آنکارا در این زمینه با دولت‌های هلسینکی و استکهلم به توافق کامل رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب