تایید ادعای همیشگی دیدبان حقوق بشر کردستان ایران؛ همکاری اقلیم کردستان عراق با گروه‌های مسلح

  • ۲ ماه قبل

دولت محلی اقلیم کردستان عراق در حال همکاری با گروه مسلحی است که بارها و بارها علیه کردهای ایران دست به جنایت زده است.

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران به‌عنوان یک نهاد حقوق بشری و فعال در زمینه رصد و پایش و گزارش نقض حقوق بشر در مناطق کردنشین به ویژه مناطق کردنشین ایران و با تمرکز بر حوزه کودک‌سربازان و استفاده گروه‌های مسلح از کودکان به عنوان نیروی مسلح، بارها در طول فعالیت چند ساله خود تاکید کرده بود که یکی از عمده مشکلات مناطق کردنشین و مرزی ایران در شمال و شمال غرب، حضور آزادانه و فعالیت بدون مشکل گروه‌های مسلح در اقلیم کردستان عراق است. دیدبان موکدا اعلام کرده بود که دولت محلی در اقلیم کردستان عراق نه تنها قدرت کنترل مرز برای مقابله با فعالیت‌های مسلحانه گروه‌های ستزه‌جو را ندارد، بلکه اراده این اقدام را نیز ندارد و به نوعی از آنها حمایت می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: بیانیه مهم سازمان دیدبان حقوق بشر کردستان ایران

 

اگر گروه‌های مسلحی مانند پاک، پ.ک.ک، پژاک، کومله و… در مناطق مرزی و کردنشین ایران، از کودکان به عنوان نیروی مسلح استفاده می‌کنند و برای خود مقر و پادگان ایجاد کرده‌اند و از آنها برای ربایش و حملات مسلح به خاک ایران و قربانی کردن مردم عادی بهره می‌برند، همه این اقدامات در سایه سکوت و انفعال و همکاری دولت محلی کردستان عراق و خاندان بارزانی صورت می‌گیرد. در واقع خاندان بارزانی و دولت حاکم در اقلیم کردستان عراق عملا به همکار محلی پروژه ضد کردها در ایران تبدیل شده و قصد دارند مناطق مرزی ایران را ناامن کنند. صدها مورد اخاذی، ترور کور، استفاده از کودکان به عنوان سرباز، نقض حقوق بشر و… توسط این گروه‌های مسلح رخ داده و آنها مجددا به داخل مقرهای خود در اقلیم کردستان گریخته‌اند. در واقع، تمام تلاش دیدبان در این سالها، مسئول کردن دولت اقلیم و پاسخ‌گو بودن آنها نسبت به وظایف قانونی خود برای مبارزه با گروه‌های مسلح بوده است.

 

بیشتر بخوانید: گروه‌های مسلح کُرد و ضرورت پاسخگویی دولت محلی در کردستان عراق

 

اکنون و در چند روز اخیر، افشاگری یک روزنامه‌نگار عراقی درباره مسعود بارزانی و سران گروه‌های مسلح با انتشار یک عکس ویژه، ادعای دیدبان را تایید کرده است.

«احمد عبدالساده» روزنامه‌نگار عراقی در صفحه شخصی خود در ایکس (توئیتر) اعلام کرد، «مصطفی هجری» رئیس گروه مسلح دموکرات کردستان ایران، با حمایت مسعود بارزانی در اربیل حضور و فعالیت‌های رسانه‌ای خود را انجام می‌دهد در حالی که به دستور بارزانی و در اقدامی مغایر با قانون عراق، گذرنامه‌ای عراقی هم برای فرد مذکور صادر شده است تا تحرکات وی آسان‌تر شود. به عبارت دیگر دولت محلی در اقلیم کردستان عراق، نه تنها مانع فعالیت یک گروه مسلح نشده است، بلکه برای وی امکانات ویژه نیز مهیا نموده است! خاندان بارزانی به جای مبارزه با گروه‌های مسلح، سرگرم سرکوب خبرنگاران ضدفساد هستند!

در واقع، دولت محلی اقلیم کردستان عراق در حال همکاری با گروه مسلحی است که بارها و بارها علیه کردهای ایران دست به جنایت زده است. ربایش و به کارگیری کودکان کُرد به عنوان نیروی مسلح و صدها اقدام مسلحانه و ترور شهرندان عادی کُرد، نمونه‌ای از اقدامات گروه مسلح دموکرات کردستان ایران است که اکنون اسناد افشا شده نشان می‌دهد بارزانی‌ها مهمترین تسهیلگر پروژه ضدکردی آنها هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب