ایرج بدلیل محرومیت و فقر خانه را ترک کرد

  • ۱۱ ماه قبل

ایرج جعفری فرزند سنار از شهروندان اهل چالدران بود که در سال ۷۶ در شهرستان ماکو متولد شد و بعدها به همراه خانواده عازم چالدران گردید.

ایرج در سن ۱۸ سالگی یعنی سال ۹۴ بعد از تحمل شرایط بسیار شدید روانی و فرار از این شرایط پای در راه بی بازگشتی میگذارد و در آخر نیز قربانی تصمیم عجولانه خود می شود. شنیدن وضعیت زندگی ایرج قلب هر شنونده ای را به درد می اورد.او بچه درسخوانی بود به گونه ای که حتی از دانشگاه هم قبول شده بود. اما باز هم فقر و نداری و فقدان پدر و مادر سرنوشت او را به گونه دیگری رقم زد.

در همین راستا عصر امروز خبرنگار دیدبان حقوق بشر کردستان ایران به طور مفصل پای درد و دل خانواده ایرج جعفری از اعضای سابق شبه‌نظامیان پ.ک.ک/پژاک نشسته است.

ایرج جعفری در سال ۲۰۱۹ در منطقه بسیار صعب العبور تندورک ترکیه در صفوف پ.ک.ک کشته می شود.

بدون شک شرایط بسیار بد معیشتی خانواده علت اصلی پیوستن ایرج به پ.ک.ک بوده است. موضوع پیوستن نوجوانان انقدر در منطقه مورد توجه بوده است که خبرنگار ما از هرکسی علت پیوستن نوجوانان به پ.ک.ک و پژاک را می پرسید، بزرگان منطقه بدون شک فقر مادی و فرهنگی‌‌را عامل اصلی این موضوع می دانستند.

به اذعان اهالی منطقه، تعدادی از جوانان روستا به دلیل شرایط بد معیشتی و سوء استفاده پ.ک.ک و پژاک از شرایط موجود آن ها را فریب داده و به این گروه‌های جدایی‌طلب ملحق شده اند. تعدادی از جوانان با مشاهده شرایط گروه موفق به فرار شده اند و اما تعدادی دیگر نظیر ایرج در جنگ پ.ک.ک و ترکیه کشته شده و حتی جنازه آن ها نیز به خانواده شان نرسیده است.

همین شرایط موصوف بعلاوه فقدان پدر و مادر باعث شده است ایرج جعفری که در سن هیجانی تصمیم گیری قرار داشته چنین تصمیم اشتباهی را بگیرد.

هرچند این شرایط نمی تواند دلیلی بر پیوستن ایرج به پ.ک.ک و پژاک باشد.چرا که خواهران و برادران وی با ادامه تحصیل هم اکنون در رشته های خوب دانشگاهی تحصیل می کنند و به دنبال رقم زدن آینده ای متفاوت تر از سرنوشت ایرج هستند.

میزان محرومیت و فقر در مناطق مرزی دورافتاده کشور مانند آذربایجان غربی، فراتر از اعدادی است که به‌صورت آمار داده شوند.

چرا بیشتر مردم این استان چهارفصل باوجود منابع معدنی ارزشمند، آب و هوایی کم‌نظیر، منابع کشاورزی غنی و … در فقر زندگی می‌کنند؟

در کشورهای مختلف امنیت و ثبات کشور با موانع متعددی روبرو هست امنیت مرزهای غربی و شمال غربی کشور به خصوص مرزهای استان آذربایجان غربی به علت ویژگی های خاص اقلیمی مذهبی قومی و جغرافیایی همواره برای کشور چالش آفرین بوده است.

شایان ذکر است که اهالی محترم منطقه ضمن اعلام انزجار از و گروه‌های جدایی‌طلب مانند پ.ک.ک و پژاک گلایه هایی را نسبت به مسئولان دولتی و نظامی داشته اند که دیدبان حقوق بشر کردستان ایران به عنوان سازمان مردم نهاد و از میان مردم بر خود ضروری می داند که تک تک مسائل و موضوعات مطرح شده در جمع صمیمانه را به سمع و نظر مسئولان رسانده و تا حاصل شدن نتیجه مورد قبول مردم منطقه دست از تلاش و پیگیری برندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب